Vakantie

We hebben een fantastische vakantie in Arezzo, Toscane, Italië gehad: prima weer, aardige mensen, mooi land, lekker eten. Echter, ik wil toekomstige Italiëgangers de tien ongeschreven verkeersregels in Italië niet onthouden. Het zijn regels met een knipoog, niet meer dan een observatie van het weggedrag van Italianen. Ik adviseer iedereen de echte verkeersregels te eerbiedigen.

1. De maximumsnelheid is in Italië slechts een suggestie. Italianen rijden rustig tientallen kilometers zachter (!) of harder dan toegestaan (en verantwoord) is.
2. Een ononderbroken streep op een tweebaansweg heeft geen enkele betekenis. Inhalen is blijkbaar gewoon toegestaan.
3. Richtingaanwijzers zijn in Italië niet verplicht, richting aangeven is zeer ongebruikelijk, en op rotondes helemaal uit den boze. Waarschijnlijk zijn auto’s zonder richtingaanwijzer in Italië goedkoper in aanschaf.
4. Daarentegen behoren toeters tot de standaarduitrusting. Toeter gerust als u boos bent, vrolijk bent, iemand wilt waarschuwen of begroeten, één seconde te lang op uw voorligger moet wachten, of gewoon zo maar als u er zin in heeft.
5. Op snelwegen met tenminste drie banen per rijrichting is het rechts houden niet verplicht. Italianen houden het liefst een baan aan ergens tussen de tweede en derde rijbaan.
6. Kleven, meestal op een tweebaansweg, is in Italië een teken dat men van plan is u op een door henzelf nader te bepalen tijdstip in te halen. Op deze wijze probeert men de inhaalmanoeuvre zo kort mogelijk te laten duren. Zie het dus niet als teken om u op te jagen, of als ergernis dat u zich wel aan de maximumsnelheid houdt.
7. De eerste tien seconden van rood licht hebben in Italië dezelfde status als groen licht.
8. Een voetgangerszone in Italie wil niets anders zeggen dan dat toeristen er te voet dienen te gaan. Leveranciers, motoren, scooters, brommers, auto’s van ingezetenen en andere Italianen hebben gewoon de hele dag toegang tot de voetgangerszone.
9. Motorrijders zijn vrijgesteld van alle verkeersregels. Hard rijden, links en rechts inhalen, ook op zeer onoverzichtelijke plaatsen, of vlak voor een bocht, het mag allemaal. Getuige de vele valhelmen in de dom van Siena bij de Mariakapel vertrouwen motorrijders op bescherming van de Allerhoogste. Hetzelfde geldt overigens voor alle gemotoriseerd verkeer op twee wielen.
10. Handsfree carkits zijn in Italië ontzettend duur. Ach, en niet handfree bellen zorgt er in ieder geval voor dat je beide weghelften tegelijk kunt bekijken.

Geloof me: Italië is de lange autorit meer dan waard, en door zelf de wijste te zijn in het verkeer, zijn rondritjes ook een aangenaam tijdverdrijf

Bij terugkomst van vakantie trof ik in mijn email het bericht aan dat de aflevering van de zomerserie van Radio West over raadsleden vmet bijzondere beroepen op 11 augustus is uitgezonden. Wat reclame voor mijzelf, voor wie wil, kunt u via deze link beluisteren.

Tot volgende week.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Hippocrates

De volgende stap

Much ado about nothing