Hippocrates

Vannacht teruggekeerd van een vakantie op het eiland Kos, de plek waar Hippocrates (met, zoals ik deze vakantie heb geleerd, de klemtoon op -cra-, en niet op -po, zoals ik tot nu toe dacht) onder een plataan les gaf, en waar het eerste gezondheidscentrum of kuuroord avant la lettre, het Askleipion (waarvan u hier de foto ziet), is gebouwd.
Een mooi eiland met aardige bewoners, mooi hotel met zeer vriendelijke personeel. Twee voorbeelden: we stonden met de huurauto minutenlang op een uitrit te wachten om een zeer drukke weg over te steken, komt een Griekse man aanlopen, steekt over en houdt en passant het verkeer tegen waardoor wij kunnen oversteken. Tweede voorbeeld: ik parkeer de auto in een straat, komt een dame een huis uit hollen om te vertellen dat als we de auto daar laten staan we een bon kunnen verwachten, en we de auto beter een straat verderop kunnen parkeren. 'Het kan dus wel', dacht ik beide keren.
Verder hebben we een paar dagen aan het zwembad gehangen, maar na enkele dagen waren we dat zat en hebben we een auto gehuurd. Naast Kos-Stad en het Askleipion heeft Kos nog enkele interessante bezienswaardigheden, zoals Paleo Pili, een oude vestingstad waar ze in het verleden een burcht hebben gebouwd op een bergkam. Ik vraag mij nog steeds af hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen, zo smal en zo hoog, en zonder moderne hulpmiddelen. Maar genoeg over de vakantie.

In de krant heb ik onder andere kunnen lezen dat de regering tegen eerder gemaakte afspraken in het plan heeft opgevat om na het invoeren van de kilometerheffing de BPM, zeg maar de aanschafbelasting op auto's, niet (geheel) af te schaffen. Knap staaltje van lastenverzwaring. Voornaamste reden: met de invoering van de kilometerheffing, mogelijk 8 cent per kilometer, laten misschien zoveel mensen de auto staan dat de schatkist er zwaar bij inschiet. En ik maar denken dat het een milieumaatregel was. Nee hoor, gewoon de schatkist aanvullen. Als ik aan dit kabinet denk, moet ik ook aan Hippocrates denken, en aan wat hij, en ik parafraseer een collega van mij, gedacht zou hebben als hij de plataan op Kos nu zou zien, ondersteund door een compleet stalen framewerk: soms is het beter toe te geven dat je niets meer voor de patiënt kunt doen en hem te laten overlijden, dan om hem met alle middelen een lange lijdensweg te bezorgen.

Voor de VVD is niet alleen landelijk lastenverzwaring onacceptabel. Ook voor onze lokale VVD is dat het geval, ik heb dat eerder eens gezegd. Een OZB-verhoging bijvoorbeeld is volgens het coalitieakkoord alleen toegestaan om tegenvallers in de Wet Maatschappelijke Ondersteuning en Wet Werk en Bijstand op te vangen. Bezuinigen op de meest kwetsbare groepen is ook wat ons betreft 'not done'. Verhoging van de OZB om andere redenen is wat de VVD betreft echt onbespreekbaar. Dat geldt ook voor zaken als rioolrechten, leges etc.. Kostendekkende tarieven, dat is waar de VVD voor staat.

Deze week weer een drukke week: morgen de raadsvergadering over de profielschets van de nieuwe burgemeester, woensdag met Marokkaanse vrouwen in discussie over de film Fitna en donderdag raadscommissie over o.a. sportbeleid en jeugdbeleid. Genoeg te doen dus.

Tot volgende week.

Reacties

Populaire posts van deze blog

De volgende stap

Plannen