Maximabrug + N207, here we come!

Eindelijk kunnen we onze verkiezingsbelofte inlossen. CDA en VVD hebben in Provinciale Staten een motie aangenomen om de N207 op de knelpunten te verbreden . Het hoeft geen betoog dat het stuk Alphen-Leimuiden een knelpunt is, en dat verbreding absolute noodzaak is. Forensen naar Amsterdam zijn het in de file staan beu, en het is slecht voor het milieu (dat dat rijmt zal wel door de komst van de Sint zijn). Nu mede dankzij de SP ook de Maximabrug wordt aangelegd, en wel uiterlijk in 2014, komt het voltooien van de rondweg ook weer dichterbij. Immers, wat we niet willen is dat verkeer dat via de N207 vanaf Amsterdam komt en naar de industrieterreinen van Alphen moet, via de Eisenhowerlaan en De Bruin Slotsingel naar de Maximabrug moet rijden. Dat verkeer wil je zo veel mogelijk om de stad heen laten rijden. Ook als het FOC er komt, zoals de provincie ook wil, moet de rondweg voltooid worden. Kortom, SP, bedankt!

Ella Vogelaar is met ontslag. Dat wekt geen verbazing. Het is natuurlijk bepaald geen domme vrouw, integendeel. Maar als minister moet je ook leren omgaan met de media, en daar faalde ze jammerlijk. Ze heeft een goede media-adviseur gehad, en ze presteerde het om daar ruzie mee te krijgen. Tja, en als je ook op inhoudelijke gronden met je eigen partijleider botst, houdt het wel een beetje op. Ik ben benieuwd of Eberhard van der Laan het beter gaat doen.

Ella Vogelaar was van de prachtwijken. We zijn hier bezig met wijkgericht werken. Dat is met name bedoeld om de sociale cohesie te versterken, een initiatief waar ik veel van verwacht. We zijn gestart met een proef in twee wijken, Kerk en Zanen en de Lage Zijde. Als ik de berichten in de krant lees over de wijkavond in Kerk en Zanen, stemt mij dat weinig hoopvol over het slagen van de proef. Alle onderwerpen die ik in de krant heb gelezen, zijn dezelfde onderwerpen die bij wijkbezoeken aan de orde komen, maar die weinig of niets met sociale cohesie hebben te maken: hondenpoep, verkeersoverlast, gevaarlijke verkeersituaties, speelplekken, overlast van hangjongeren. Ik denk niet dat dat de bedoeling is. Je kunt met enig optimisme zeggen dat als 100 mensen samen komen om daar over te praten dat op zich de sociale cohesie bevordert, maar dat is toch niet geheel de bedoeling, en rechtvaardigt in ieder geval niet de inzet van veel geld, opbouwwerkers e.d.. Enfin, eerst maar eens de officiële berichten over de eerste resultaten afwachten, en bezien of er wegen zijn om toch ons doel te bereiken.

Tot volgende week.

Reacties

Anoniem zei…
Beste Ruud,

Fijn dat ook jouw partij op het laaste moment schoorvoetend mee ging met de motie van de SP. En dus ook instemde met de inhoud van de motie. Aanleg van de Maximabrug in uiterlijk 2014, zo snel mogelijk en met zo min mogelijk kosten. Een hoge brug bij Alphen is dus ook niet echt haalbaar. Goed dat ook een partij als de VVD de ondernemers aan de Hoogewaard en de inwoners van Koudekerk nu niet langer dan nodig wil laten wachten. De regie komt nu ook in handen van de Provincie. Dat voorkomt dat wethouders en of gemeentebesturen voor vertraging kunnen zorgen wanneer ze andere belangen dienen dan waar voor de brug in eerste instantie bedoeld is. Ook weet een ieder dat de 12,5 miljoen van het rijk niet voor de brug is maar voor de gehele oude rijn zone. Jammer dat sommige partijen deze fabel in stand proberen te houden. OP naar een snelle, goedkope en lage aanleg van de Maximabrug. Met Statenbrede steun.
R.S. Gebel zei…
Beste Harre,

Ik weet dat je de motie zelf hebt gemaakt, maar hoe je hiermee hebt uitgesloten dat er een Maximabrug komt die een volttooiing van de rondweg voorkomt (terwijl dat hard nodig is als de N207 wordt verbreed) is mij een raadsel. Ik begrijp ook niet dat de SP hier zich daar tegen verzet. Ik bespeur ook enige geschiedvervalsing. Waren het echt de gemeenten die de boel vertraagden? Of begrijp ik je verkeerd?
Anoniem zei…
Beste Ruud,

Als er al dertig jaar over de Maximabrug wordt gesproken en er is nog steeds niets van gekomen is, dan is het hoog tijd dat een hogere overheid zoals de Provincie de regie in handen neemt. Om te voorkomen dat wethouders andere belangen dienen dan alleen het belang van waarvoor de brug ooit bedoeld is. Namelijk ontsluiten van Koudekerk.
Dat voorkomt verdere vertragingen. Je schrijft dat ik daarvan de gemeenten de schuld geef. Maar dat staat er niet. Ook de Provincie is nimmer doortastend genoeg geweest.
Vandaar dat er nu een door de gehele Staten gesteunde motie is om de regie in handen te nemen.

En wat betreft de N207: Jarenlang liberaal beleid heeft er nimmer voor gezorgd dat het fileprobleem is opgelost. Dus waarom nu weer meer asfalt aanleggen. Meer asfalt terkt meer auto's aan en dus verplaats je het probleem. Teken aan de wand is ook dat de ondernemers aan de Hoogewaard niet zitten te wachten op beton door de Gnephoek zij willen enkel een zo snel mogelijke oeververbinding naar de N11. Zo snel mogelijk en dat betekent (zoals ook in de motie staat) met zo min mogelijke kosten. Een hoge brug kost ongeveer 40 miljoen en een lage 10 miljoen. Ik zeg bouw die brug bij Rijnwoude. Dan blijft de Gnephoek Groen. Anders wonen we zo meteen in betondorp en niet meer in het Groene Hart.
R.S. Gebel zei…
Beste Harre,

Ik weet niet wat de voor- en nadelen zijn van een lage vs een hoge brug. Ik zou mij kunnen voorstellen dat een lage brug vaak open moet en dat dat niet bevorderlijk is voor de verkeersdoorstroming.
wat de N207 betreft valt mij op dat je erg gefocust lijkt te zijn op de Hoogewaard. Hoe zit dat met het (vracht)verkeer van en naar Amsterdam? Gaat dat allemaal via de N11? Ik denk dat om verkeer zo veel mogelijk uit Alphen te weren een rondweg hard nodig is. Verbreding van de N207 voorkomt ook filevorming, volgens mij goed voor het milie, forensen en ondernemers.
Anoniem zei…
Beste Ruud,

Natuurlijk moet een lage brug vaker open. Maar kijk eens naar de S'Molenaarsbrug en de A. Sweitzerbrug die moeten ook open voor een beetje Rijnaak met stuurhuis. Maar het is dan ook het enige steekhoudende argument om de brug niet laag te willen aanleggen. En die ene minuut extra wachten op de rijn weegt wat mij betreft niet op tegen de voordelen van een lage brug. Snel en goedkoper. Vreemd is het wel dat op dit moment de binnenvaart zich geconfronteerd ziet met totaal onnodige Europeese richtlijnen over kajuithoogtes en slaapvertrekken die 5 cm te krap zijn. Meer dan 60% van de oudere schepen moet worden aangepast anders mogen ze niet meer varen. Dus als u de binnenvaart tegemoet wil komen kunt u beter uw mensen in Brussel of Straatsburg (Dat wisseld nog wel eens)vragen een einde te maken aan deze onzinnige richtlijnen. U wilt net als ik het vrachtverkeer zo veel mogelijk weren uit Alphen. De N207 kan worden verbreed met een extra busstrook waar ook vrachtwagens van gebruik moeten maken. Dan zal de automobilist ook beter door kunnen rijden. Een prima voorbeeld is het snelbussen plan van SP wethouder Haan uit Schiedam. Wat vindt u daar van?
Maar koppel dat nou eens los van een rondweg om Alphen. Dat staat er toch echt los van. Gedeputeerde Veldhuijsen heeft vorig jaar al gezegd dat de Provincie geen enkel idee heeft om te bouwen in de Gnephoek. Laat dat idee nou eens varen. Nog even over de voor en nadelen van de Hoge of Lage brug.
Waar gaat Alphen het geld voor een hoge brug vandaan halen? De 12,5 miljoen van het rijk is voor de gehele oude rijn zone. Dat is u toch bekend? De provincie wil 25% met een maximum van 10 miljoen.
betalen dus daar is de rek uit. En Rijnwoude? Die krijgen te maken met een (door de inwoners) ongewilde gedwongen herindeling. Rijnwoude heeft zelfs geen geld om een fatsoenlijk bevolkingsonderzoek te doen naar de herindeling. Dus laten we nu niet langer stil blijven staan en de brug snel en goedkoop aanleggen bij Rijnwoude.
R.S. Gebel zei…
Beste Harre,

We blijven het oneens wat de rondweg betreft. Kijk maar eens hoeveel mensen nu vanuit Amsterdam naar Kerk en Zanen rijden via de Eisenhowerlaan/Prins Bernhardlaan, en hoeveel vrachtwagens via Eisenmhowerlaan / Bruin Slotsingel naar de Hoogewaard rijden. Dat laatste wordt wel wat minder, maar niet veel.
Maar goed, we zullen zien wat er uiteidnelijk uit rolt.
Anoniem zei…
Beste Harre en Ruud,

De VVD in Provinciale Staten heeft ingestemd met een motie van de SP waar eigenlijk niets meer in stond, dan dat de brug in 2014 voor zo weinig mogelijk geld wordt aangelegd.

Dat het een lage brug zou moeten zijn, is door de SP onder druk van andere partijen geschrapt. Dat de brug 'uiterlijk 2014' moet worden aangelegd, zoals de SP in de pers beweert, staat niet in de motie (daar staat 'medio 2014').

VVD, CDA en ChristenUnie/SGP zouden niet met een motie hebben ingestemd waarmee een hoge brug zou zijn uitgesloten. Daarom was het nu een leuke motie met weinig inhoud, zoals Gedeputeerde Van de Vondervoort al aangaf. Eigenlijk voegde de motie niets toe.

Voor de VVD in Provinciale Staten geldt: aanleg Westelijke Rondweg om Alphen mét Máximabrug. Rijnwoude en Alphen mogen zelf bepalen hoe die brug eruit komt te zien. De locatie ligt overigens bij amendement vast in het streekplan (dankzij de VVD).
R.S. Gebel zei…
Beste Floor,

Dank voor deze info. Prettig dat je meeleest, verrassend te horen dat de zinsnede over de lage brug is geschrapt.
Kortom, ik maak me geen zorgen.
Anoniem zei…
Dit is de uiteindelijke tekst van de motie. Waarbij door VVD en CDA in een stemverklaring is aangegeven, dat er dus geen keuze wordt gemaakt tussen een hoge of een lage brug (de SP heeft dat niet weerlegd) en door de Gedeputeerde is aangegeven, dat de motie niets toevoegd of afdoet aan wat er al gebeurd. Dan konden wij moeilijk tegen stemmen...:

"Er voor te kiezen dat de Maximabrug zo snel mogelijk kan worden aangelegd, en bij de
locatiekeuze sterk rekening te houden met de kosten.
In 2009 een onderzoek te presenteren hoe en wanneer de Maximabrug zo snel
mogelijk kan worden aangelegd,
er voor te zorgen dat de Maximabrug uiterlijk medio 2014 in gebruik is.
de regiorol in handen te nemen in het kader van de ontwikkelingen in de Oude Rijnzone en zo
doende leidend te zijn in de onderhandelingen met de gemeenten en andere partijen,
en gaat over tot de orde van dag.
Anoniem zei…
Dus Floor, Jij gaat je inspannen voor de ingebruikname van de brug in 2014 met zo min mogelijke kosten. En je stemde in met een regie rol voor de Provincie. Daar gaat de SP je allemaal aan houden.
Op je eigen weblog spreek je van druk van CDA en VVD. (om de motie te veranderen) Je weet ook dat daar niets van waar is. CDA en VVD hebben niets gedaan en hebben op het laatste moment schoorvoetend ingestemd. Vreemd dat je aangeeft dat de motie niets toevoegd. Als dat zo zou zijn waarom heb je dan ingestemd. En was het niet zo dat je anders wat had moeten uitleggen aan de inwoners van Koudekerk en de ondernemers van de Hoogewaard.
Een lage brug is sneller en goedkoper of denk je daar nu ook anders over?
Anoniem zei…
PS: In de motie staat dat de brug inderdaad uiterlijk 2014 in gebruik genomen moet worden.En niet zal worden aangelegd dus dat zal waarschijnlijk in 2012 al zijn. Ik ben benieuwd of Alphen met 30 miljoen over de brug zal komen. Een lage is goedkoper. En daarover hebben we de steun van de VVD fractie gehad. Jij bent het toch ook met mij eens dat de 12,5 miljoen niet voor de brug is maar voor de gehele infrastructuur Oude Rijn zone. Een vraag die Ruud niet nog niet bevestigd had. Wellicht kan jij dat even rechtzetten. Er gaan over die bijdrage nog wat fabeltjes de ronde?
Anoniem zei…
Aan geharrewar hebben de inwoners van Alphen en Kouderkerk niets.

De motie is aangenomen nadat de Gedeputeerde deze ondersteunend aan haar beleid had verklaard. Wie meer wil weten, moet de notulen van de Statenvergadering er maar op nalezen.

Wat ik oprecht jammer vind is dat de SP in de provincie en de gemeente nu begonnen is om controverse te zaaien over de brug. Alle partijen willen de brug en we moeten nu de gemeenten hun werk laten doen. Begin 2009 zullen we horen welke brug het wordt en wanneer. Dat is de afspraak waar de inwoners ons aan kunnen houden.
Anoniem zei…
Floor,

Je Floreert in stilzwijgen.

Je geeft geen enkel antwoord op mijn vragen. Dat is jammer. De politieke discussie zal zeer spoedig plaatsvinden in de Provincie en in de gemeente Alphen aan den rijn en Rijnwoude. Ik hoop dat je dan wel de discussie met mij aangaat. Je doet er goed aan om het voorbeeld van de VVD fractie in Rijnwoude te volgen. Hun motie om de motie van de SP in de Staten te volgen werd raadsbreed aangenomen. Zij deden er nog een schepje bovenop. De raadsleden wilden liever snel een lage brug dan later een hoge. Je collega's van liberale zijde in Rijnwoude kunnen je vast wel uitleggen waarom dat een noodzaak is.

Populaire posts van deze blog

Hippocrates

De volgende stap

Much ado about nothing