Provincie, maak de grote rondweg mogelijk!

De provincie heeft recent in de krant spierballentaal gesproken: Alphen aan den Rijn mag geen bestemmingsplan maken voor de grote rondweg. Dat klinkt stoer, maar slaat nergens op. De provincie kan ons het maken van een bestemmingsplan niet verbieden, het enige dat mogelijk is is dat zij als het bestemmingspan klaar is en voor akkoord aan de provincie wordt gezonden, het bestemmingsplan afwijzen. Dat moet ik nog zien. Tegen de tijd dat het bestemmingsplan klaar is zijn we enkele jaren verder en zijn de Provinciale Statenverkiezingen geweest. Als het dan zittende provinciebestuur alsnog nee zegt tegen het bestemmingsplan, gaat het uitlopen op een procedure bij de Raad van State, maar ik ga er van uit dat de rede het bij de provincie wint. Immers, in eerdere stukken wordt de grote rondweg wel degelijk als optie opengehouden.

Iedereen kan op zijn vingers natellen dat een kleine rondweg (eigenlijk moeten we van dat woord rondweg in dit geval af, want het is geen rondweg) niet of nauwelijks bijdraagt aan een vermindering van het autoverkeer. Sterker nog, het verlengde van de Burg Bruins Slotsingel wordt veel zwaarder met verkeer belast, zoals uit verkeersstudies blijkt. Datzelfde geldt voor de Eisenhowerlaan. Er zijn geen echte argumenten tegen de grote rondweg te bedenken. Ook de kleine rondweg loopt door een deel van de Gnephoek en zal de Landlustweg op enigerlei plek moeten doorkruisen (onder- of bovenlangs). Landschap is mooi, maar het binnenstedelijk klimaat weegt in dit geval zwaarder dan de aantasting van de weilanden. Bovendien heeft Alphen aan den Rijn in de toekomst behoefte aan enige uitbreiding van het te bebouwen oppervlak van de gemeente, voor huizen, maar mogelijk ook voor nieuwbouw van het Rijnland Ziekenhuis. De aanleg van de grote rondweg zorgt er voor dat binnen de contour van de rondweg huizenbouw mogelijk wordt en zorgt tegelijk voor een goede ontsluiting van deze nieuwe wijk. Maar de belangrrijkste reden voor de aanleg van de rondweg blijft het verminderen van het verkeer dat door de stad rijdt.

Kijk voor nadere informatie op de volgende plekken:

Corridorstudie N207
Herziening Streekplan Oost
Brief provincie (deze brief is het antwoord van de provincie op het verzoek van de raad om overleg met de gedeputeerde, hierop heeft de raad de commissie Mobiliteit van de Provinciale Staten van Zuid-Holland uitgenodigd voor een werkbezoek).

Reacties

Populaire posts van deze blog

Hippocrates

De volgende stap

Much ado about nothing