Ga toch fietsen

Afgelopen vrijdag was ik bij de voorstelling van Pip Utton, getiteld Adolf, in het Theater Castellum. Een boeiende voorstelling waarbij Utton Hitler zeer goed imiteert en in het tweede deel van de voorstelling parallellen trekt met het heden. Waar ik mij over verbaasde was het enorme aantal fietsen dat buiten stond, ook buiten de rekken. Mijn collega die samen met mij de voorstelling bezocht kon zijn fiets niet kwijt en mopperde over het gebrek aan stallingsruimte. Ik heb hem de weg gewezen naar de bewaakte overdekte fietsenstalling luttele meters verderop, geopend tot 01.00 uur 's nachts. De fietsenstalling was nog niet voor de helft vol, terwijl de her en der geplaatste fietsen op het Rijnplein gevaar opleverden voor slechtziende voetgangers, rolstoelgebruikers et cetera. De VVD heeft de kersverse wethouder Kees van Velzen enkele vragen gesteld. Ik denk dat we strenger moeten optreden tegen verkeerd geplaatste fietsen. Eerst een maand lang waarschuwingen uitdelen, reclame maken voor de overdekte fietsenstallingen aan beide zijden van de Rijn (bijvoorbeeld op vrijdagavond reclame zadeldekjes op de fietsen bevestigen, of een kaart aan het stuur met een plattegrondje van de locatie van de stallingen, dat is eerder ook wel eens gebeurd), daarna de verkeerd geplaatste fietsen verslepen naar de overdekte stallingen. Zo houden we het centrum veilig en worden de fietsenstallingen beter gebruikt. Waarom is de stalling op woensdag, donderdag en zondag ook tot 1.00 uur geopend? Dat hebben we ook gevraagd.

De 1-april-grappen waren vrijdag talrijk. De grap van de VVD Boskoop was het meest geslaagd: VVD-fractievoorzitter Robbert Prins zou wethouder in Alphen worden omdat wethouder Hoekstra wegens onvrede over de nieuwe portefeuilleverdeling per direct zijn functie had neergelegd. Helaas was men vergeten mij even in te lichten. Toen ik vrijdagmorgen door het AD werd gebeld met de vraag hoe dit nu zat en ik naar waarheid antwoordde dat ik van niets wist, wist het AD dat het om een 1-aprilgrap ging. Jammer, maar desalniettemin geslaagd getuige de hoeveelheid publiciteit die het gaf. Ik kan u overigens geruststellen: wethouder Hoekstra piekert er niet over zijn wethouderspost, die hij zo succesvol invult, in te leveren, net zo min als de andere wethouders.

In de raad van afgelopen donderdag zijn de twee nieuwe wethouders en de nieuwe griffier benoemd. Daar ga ik verder niets over zeggen. Ik volsta met het vertrouwen uit te spreken dat CDA en PvdA twee prima wethouders naar voren hebben geschoven die door ons, net als de andere wethouders, op hun daden beoordeeld zullen worden.

In dezelfde raad is de motie van de VVD aangenomen die voorstelt een brief te sturen aan de formateur van de provincie waarin we kortweg stellen dat de komst van de Maximabrug wat ons betreft afhangt van de toekomstige aanleg van de grote rondweg. Een grote rondweg is onontbeerlijk om de verkeersoverlast in Alphen Noord af te laten nemen. GroenLinks en SP zijn tegen; ik vraag me af hoe zij de problemen willen oplossen. Zeker, ook het openbaar vervoer moet worden verbeterd maar dat is volstrekt onvoldoende, de rondweg blijft nodig, en dan offer ik liever een paar grassprieten op dan dat ik onze inwoners met verkeers- en milieuproblemen opzadel. Nieuw Elan zorgde er voor dat een variant op variant 1 ook door de wethouder in de overwegingen wordt betrokken.

De VVD is groot voorstander van buurtbewoners die initiatieven ontwikkelen om de sociale cohesie te vergroten. Wij geloven echter dat dat een beweging is die uit de inwoners moet komen. Daarom heeft de VVD grote moeite met het aanstellen van wijkadviseurs (personeelskosten 130.000 euro) terwijl er maar 15.000 euro beschikbaar is om daadwerkelijk aan deze initiatieven uit te geven. Wij willen de functie van wijkadviseur schrappen, een deel van het geld toevoegen aan de pot voor de initiatieven zelf en er voor zorgen dat de zaken in het stadhuis zo zijn geregeld dat met een minimum aan bureaucratie deze initiatieven gefaciliteerd worden. Dus korte procedures, geen papierwinkel et cetera. Bij de voorjaarsnota zullen wij met een amendement dienaangaande komen.

Tot volgende week.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Hippocrates

De volgende stap

Much ado about nothing