Zomerse mijmeringen

Als ik terugdenk aan de zomervakantie, moet ik eerst aan een heerlijke vakantie in Devon denken. Leuke, vriendelijke mensen, prachtig natuurschoon, lekker weer. Engeland is ook één groot archeologisch themapark. Aanraders: 
Lydford Gorge, Drogo Castle, Dartmoor, Dartmoor Prison Museum, House of Marbles in Bovey Tracey (met de grootste knikkerbaan die ik ooit heb gezien), Exeter, Stoomtrein Buckfastleigh-Totnes, Stoomtrein Paignton-Kingswear/Dartmouth, plaatsjes als Dartmouth en Totnes.
Ga een keer naar paardenraces in Engeland. Een belevenis (zeker als je het spannend maakt door ‘zwaar’ te gokken op de paarden (twee pond per race J)).  Dat geldt ook voor een onvervalste country fair en vliegvissen.

Helaas moet ik ook aan minder leuke zaken denken. De schietpartij in Noorwegen roept bittere herinneringen aan de schietpartij in de Ridderhof op. Anderzijds doet de manier waarop de Noren hier mee omgaan ook denken aan Alphen aan den Rijn. Waardig, ontroerend. Wat mij vooral is bijgebleven is de manier waarop mensen als de premier, de koning en de kroonprins in Noorwegen optreden: onder de mensen, niet of nauwelijks veiligheidsagenten. Zo doen onze premier en koningin het ook, ze poroberen het in elk geval. Toch kent Nederland ook de in mijn ogen zwaar overtrokken veiligheidsmaatregelen bij diverse gebouwen en evenementen. Ik heb enige tijd geleden een blog gewijd aan de zotte veiligheidsmaatregelen in de Tweede Kamer. Ik heb een column gelezen van Windy Kester in het Leids Dagblad, een column die mij uit het hart gegrepen is. Ik wil in vrijheid kunnen rondlopen. Ik wens niet het slachtoffer te worden van tot aan idiotie grenzende veiligheidsmaatregelen ten gevolge van het handelen van een gek of van een klein groepje fanatiekelingen. Maatregelen die eerder bijdragen aan een gevoel van onveiligheid dan dat ze dat gevoel wegnemen. Maatregelen die ons in onze vrijheid beknotten. Ik sluit de column bij als afbeelding.

De schutter in Noorwegen zegt zich mede te hebben laten inspireren door Geert Wilders. Politiek correct Nederland vindt, impliciet of expliciet, dat Wilders mede verantwoordelijk is, en dat het tijd wordt dat hij zijn toon matigt. Wat een onzin. Je bent als volwassene verantwoordelijk voor je eigen daden. Wilders moet kunnen blijven zeggen wat hij wil. Dat hij vaak aperte nonsens uitkraamt, door het beledigen van anderen niet getuigt van enige innerlijke beschaving en geen echte oplossingen aandraagt, behalve mensen vertellen waar ze bang voor moeten zijn en vervolgens een bevolkingsgroep daar de schuld van geven, is iets dat ik blijf roepen; dat is nu weer mijn vrijheid van meningsuiting.

Dat links, meer specifiek de PvdA de weg kwijt is, blijkt wel uit de adviezen van de Wiardi Beckmanstichting, die gelukkig voor de PvdA verschenen in de vakantie waardoor slechts weinigen kennis hebben kunnen nemen van deze plannen. De oplossingsrichtingen voor het oplossen van de financiële problemen van de Nederlandse staat komen uitsluitend neer op belastingverhogingen: een toptarief van 62% én afschaffen van de hypotheekrenteaftrek, verhoging van de BTW, ecotax etc. etc..  Nee, dat helpt! Kom op, PvdA. Ga op zoek naar een aansprekende partijleider, maak de verschillen duidelijk met de SP en D66, spreek de oude vertrouwde achterban aan. Dat moet lukken, zeker in een tijd waarin de bezuinigingen je om de oren vliegen. Den Uijl wist met dit soort zaken wel raad volgens mij.

Enfin, genoeg gemijmerd, het wordt tijd dat we in Alphen weer uit de zomerslaap ontwaken en weer aan de slag gaan voor onze stad. Er is zat te doen.

Tot volgende week.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Hippocrates

De volgende stap

Much ado about nothing