Eendracht maakt macht

De sfeer tussen de fusiepartners ABR is de laatste tijd om te snijden. Ergernis over het naamgevingsproces over en weer, ergernissen over uitlatingen in de kranten en social media van diverse raadsleden, het schijnbaar slaan van piketpaaltjes ten aanzien van wat men in de eigen gemeente wil behouden c.q. bereiken, spreken van geschonden vertrouwen en de noodzaak dat te herstellen, zetten bij alledrie gemeenten kwaad bloed. Ook ik betrap mij op de emotie dat 'zij' niet moeten denken dat 'wij' om de lieve vrede alles zullen pikken.
Echter, dat soort acties en emoties brengt ons niet verder. We moeten het doel van de fusie niet uit het oog verliezen. De fusie maakt ons alledrie sterker zodat we meer kunnen bereiken voor onze inwoners. Eendracht maakt macht, tweedracht breekt kracht. We kunnen efficiënter en dus goedkoper werken, zij het dat dat wel vraagt om een sfeer van geven en nemen. Dat betekent niet dat we onze eigen identiteit hoeven in te leveren, Boskoop blijft Boskoop, Koudekerk blijft Koudekerk, Zwammerdam blijft Zwammerdam.
Laten we dus niet blijven hangen in negatieve emotie, maar bouwen aan een sterke en efficiënte 100.000+ gemeente waar onze inwoners trots op zijn en prettig kunnen wonen, werken en recreëren. Daar gaat mijn fractie zich de komende tijd in elk geval voor inzetten.

Wat een prachtig verkiezingsresultaat. De VVD krijgt 41 zetels in de Tweede Kamer. Eenderde van de Alphenaren heeft VVD gestemd. De komende weken moet een coalitie gevormd worden. Dat wordt niet eenvoudig, maar er zijn een paar simpele sleutels tot succes:

1.       De lijsttrekkers moeten elkaar waarderen en respecteren. Ik heb twee coalitieonderhandelingen mogen leiden, we hebben nu reeds meer dan tien jaar dezelfde coalitie. Eén van de sleutels is dat wethouders en fractievoorzitters elkaar liggen. We waarderen elkaar om wie we zijn, ieder met zijn eigen karakter. Als je elkaar ligt, ben je ook eerder bereid tot geven en nemen. Als je elkaar niet mag, leidt dat sneller tot gekissebis, omdat je elkaar het licht in de ogen niet gunt. Ik schat in dat Rutte en Samsom elkaar wel liggen.

2.       Gun elkaar eigen punten, en ga geen waterige compromissen sluiten waarin geen der partijen zich volledig in herkent. Dat leidt op de lange duur tot wrevel. Dat is landelijk wel iets lastiger dan lokaal, omdat de lokale partijen minder verschillen dan landelijke partijen. Maar ik zie dus wel gebeuren dat de heren er snel uit komen. Als de PvdA bijvoorbeeld verdere maatregelen t.a.v. de hypotheekrenteaftrek binnenhaalt en de VVD een versoepeling van het ontslagrecht, krijgen we in elk geval de noodzakelijke hervormingen. Ja, dat betekent dat beide partijen uitspraken gedaan in verkiezizngstijd moeten inslikken, maar dat weet de kiezer ook. Bovendien, als dit kabinet vier jaar uitzit en tot mooie resultaten weet te komen, weet de kiezer dat echt wel te waarderen.

Als men zich aan deze twee simpele stelregels houdt, ontstaat er een stabiel kabinet dat de rit uitzit en Nederland de nodige hervormingen bezorgt die Nederland toekomstbestendiger maken. Politiek leeft in elk geval!

Tot volgende week.


Reacties

Treffend dat woord BINNENHALEN. Treffend dat wethouders en fractieleiders elkaar moet "liggen".

Dat is nu juist het GROTE probleem in Alphen geweest: afspraken maken met een klein clubje en over de rug van de burger grote bedragen binnenhalen voor persoonlijke prestigeprojecten.

DAT meneer Gebel is er in Alphen gebeurd. Daardoor zijn er 2 wethouders en een burgemeester gesneuveld. Daardoor is het aan de Lage Zijde een grote puinhoop en daardoor is 132 miljoen Nuonopbrengst als sneeuw onder de zon verdwenen.

Van dualisme, een wettelijke verplichting, om wethouders en raad gescheiden te laten werken heeft u nog nooit gehoord. Om maar te zwijgen over het feit dat u er voor de burger bent en niet andersom.
R.S. Gebel zei…
Geachte heer van der Schoot,

U gebruikt weer grote woorden en doet allerhande veronderstellingen. Wel herkenbaar overigens, dat populistisch op de man spelen.
Alle besluiten over grote projecten, door u persoonlijke prestigeobjecten genoemd (u moet mij nog maar eens uitleggen welke personen daar prestige mee verwerven), zijn door een meerderheid in de gemeenteraad genomen. Sterker nog, het laatste besluit over de Lage Zijde is UNANIEM door de raad genomen. U weet heel goed waarom er een burgemeester en twee wethouders zijn gesneuveld, aan dat laatste heeft u immers een grote bijdrage geleverd.
Ik ben er inderdaad voor de burger. Dat betekent dat mijn fractie c.q. de raad besluiten nemen die ten voordele van onze inwoners zijn. Vaak niet alle inwoners, maar in plaats van dat ik zoals u roep: "vertel mij waar u heen wilt en ik zal u leiden" heb ik het algemene belang te dienen en ook naar de lange termijn te kijken.
U hoeft mij echt niet uit te leggen wat dualisme is. Wij hebben echter ook nog zo iets als een coalitie- of collegeakkoord, en ik ben wel gewend mij aan gemaakte afspraken te houden, tenzij omstandigheden mij noodzaken daar beargumenteerd van af te wijken.
Ik verwacht overigens wel dat u bij de volgende verkiezingen niet de stuurman aan de wal blijft, maar zelf zitting neemt in de raad.

Populaire posts van deze blog

Hippocrates

De volgende stap

Plannen