Heidagen gemeenteraad

De heidagen van de gemeenteraad zijn achter de rug. Nou ja, heidagen, stranddagen. In De Baak in Noordwijk (bepaald geen straf met dit weer) hebben we uitgebreid gesproken over de manier waarop we inwoners beter bij de besluitvorming kunnen betrekken, hebben we het gehad over de rolverdeling tussen college en raad en over een andere vergaderstructuur.
Het geheel sloot mooi aan bij de werkzaamheden van de werkgroep vergaderstructuur, waar ik voorzitter van ben, en die de betrokkenheid van de inwoners bij de besluitvorming wil vergroten. Marc-Jan Ahne, zelf raadslid in Deventer, en medewerker van het bureau Partners&Pröpper, vertelde iets over de manier waarop Deventer de vergaderingen in 2004 opgezet heeft. Zij hebben elke twee weken op woensdagavond een raadsavond, op de andere woensdagavonden leggen ze werkbezoeken af, doen ze aan scholing e.d.. Ze starten om 17.45 uur met een maaltijd voor raadsleden die dat wensen (op eigen kosten uiteraard). Van 19-21 uur hebben zij zogenaamde sessies. Deze zijn vergelijkbaar met de clusters van onze commissievergadering, zij het dat de vorm geheel vrij is. Een sessie kan een reguliere vergadering zijn, maar ook een informatieavond, een hoorzitting en dergelijke. Van 21.15 tot in principe 22.30 uur (vaak eerder, zelden later) hebben zij een raadsvergadering.
Het bevalt goed: raadsleden en commissieleden zijn tevreden, er komen meer inwoners naar de avonden toe. Deze zaken nemen we mee in de werkgroep. Op 23 mei vergaderen we weer, uiteindelijk moet de raad op 6 juli een besluit nemen over de nieuwe vergaderstructuur die we na de zomer gaan invoeren: beloofd is beloofd.
Bij thuiskomst gelijk de VVD-site opgezocht waar je op de lijsttrekker kunt stemmen. Ik heb op Mark Rutte gestemd. Ik denk dat Mark meer 'allround' is dan Rita. Ik hoop wel dat als hij de verkiezingen wint hij zijn belofte gestand doet dat hij Rita als tweede, als running mate, meeneemt. Mocht Rita winnen, hoop ik dat zij het omgekeerde doet. Ik denk namelijk dat het koppel ijzersterk is en voor een verrassende verkiezingsuitslag kan gaan zorgen. Ik denk namelijk dat Wouter Bos te vroeg gepiekt heeft. Enfin, we zullen het zien.
Vandaag mijn enige vrije dag in mijn 'vakantieweek'. Vanavond even naar Lyda de Jong, ons fractielid dat in het ziekenhuis ligt, en daarna door de onze ledenvergadering waar we de nieuwe fractie officieel presenteren en waar we verantwoording afleggen over het nieuwe collegeprogramma. Zo, nu de tuin in.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Hippocrates

De volgende stap

Much ado about nothing