Eindelijk

Eindelijk: de HOED Prelude is officieel geopend. Maandag is het weer 'business as usual'. Tot de zomervakantie treft u weer wekelijks een stukje op mijn weblog aan.
De officiële opening afgelopen vrijdag was een succes: toespraken van onder andere burgemeester Schoof, een leuke openingshandeling, leuke, mooie cadeau's en een geslaagde ludieke interlude van Reinier van de Muziekboot (www.muziekboot.nl). De open dag is naar schatting door 800 belangstellende bezocht. De kinderen hebben zich erg geamuseerd met de draaimolen en de schminkclown.
Afgelopen donderdag was de raadscommissie. Hoofdmoot van de avond was de nota dierenwelzijn. De bespreking van deze belanghebbende nota is helaas overheerst door een uiteenzetting van wethouder Blom over de voorgeschiedenis van het (tot nu toe uitblijven van) dierenasiel. Deze uiteenzetting werd, overigens zeer begrijpelijk maar onterecht, door voorzitter van Vliet van de Dierenbescherming Alphen uitgelegd als een aanval op zijn huidige verenigingsbestuur. Aangezien de commissie niet is bedoeld om een meningsverschil tussen een wethouder en een inspreker op te lossen heb ik de zaak afgekapt. Ik heb voorgesteld dat beide heren op korte termijn maar eens bij elkaar moeten zitten. Eén vergadering maakt soms meer kapot dan je lief is. Door de ruzie viel het voorstel van de VVD om de discussie rond het dierenasiel vlot te trekken door onder strikte voorwaarden een financieel voorschot te verstrekken in het niet. Daar komen we in de raad wel op terug.
Gisteren las ik in de krant dat D66 een enquête heeft gehouden waaruit blijkt dat 80 inwoners uit Kerk en Zanen een tweede zwembad willen. Tja, als ik dezelfde enquête houd in de Paddenstoelenbuurt kom ik tot een soortgelijk resultaat. Ik heb nog niet gelezen wat D66 met de enquête gaat doen, maar mijn advies is: voorlopig in ieder geval niets. Laten we eerst de wethouder het onderzoek naar de beste oplossing laten afronden voordat we iets gaan voorstellen. En dan nog: we moeten belangen afwegen: wat willen de Alphenaren in meerderheid, wat is betaalbaar, wat is op de lange termijn de beste oplossing etc..
Dat brengt mij op het laatste. Ik heb recent weer enkele mensen gesproken die vinden dat politici gewoon moeten doen wat mensen zeggen, net als Pim Fortuyn. Het zijn immers volksvertegenwoordigers? Zeker, dat zijn we. In deze rol luisteren we goed naar wat de mensen zeggen, wegen alle belangen tegen elkaar af en maken we vervolgens een keuze. Ik denk ook dat veel mensen niet goed naar Pim Fortuyn hebben geluisterd. Hij heeft gezegd: "ik zeg wat ik denk en ik doe wat ik zeg." Hij heeft nooit gezegd: ik doe wat u zegt! Tot volgende week.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Hippocrates

De volgende stap

Much ado about nothing