Emoties

Aanstaande dinsdag, 21 april, brengen groep 7 en 8 van basisschool De Stromen, locatie Batenstein, een bezoek aan de Waalsdorpervlakte, waar een lid van het Erepeloton een verhaal vertelt over het verzet. De Waalsdorpervlakte is voor mij een bijzondere plek. Mijn vader maakte deel uit van het comité dat de bourdonklok daar heeft geplaatst. Het is voor mij een plek die symbool staat voor vrijheid. De bedoeling is dat de kinderen hier leren dat je vrijheid niet cadeau krijgt. Gelukkig hoeven we niet letterlijk meer voor onze vrijheid te strijden (Theo van Gogh was volgens mij het laatste slachtoffer in Nederland), maar onze vrijheid, vrijheid van meningsuiting, vrijheid van godsdienst, voor iedereen, staat dagelijks onder druk. In verre landen, zoals Afghanistan, helpt Nederland bij het in stand houden van vrijheid. Kortom, vrijheid is niet zo vanzelfsprekend als wij denken. RTL4 gaat opnamen maken van het bezoek van de school voor de uitzending op 4 mei om 19.45 uur. Ik moet het verhaal van de bourdonklok vertellen. Ik ben erg benieuwd.

We zijn druk bezig met het opstellen van de motie die moet leiden tot regelmatige servicebezoeken door Participe bij mensen die hulp of een voorziening krijgen via de WMO. Op deze manier wordt regelmatig, bijvoorbeeld jaarlijks, gekeken of er aanpassingen moeten plaats vinden in de geboden hulp. Immers, nu is de geboden hulp toegesneden op de situatie van het moment van indiceren, en de hulpbehoefte verandert in de loop der tijd. Nu ik het toch over de WMO heb: de WMO-adviesraad heeft geadviseerd het voorstel van het college te volgen en geen verantwoording achteraf te vragen van de besteding van het persoonsgebonden budget. Dat is in lijn met hoe wij er over denken.

Tenslotte: het IVN-bezoekerscentrum in het Zegerslootgebied is dit weekeinde geopend. Het bezoekerscentrm is perfect ingepast in de omgeving, dankzij veel vrijwilligers ziet het er binnen ook erg goed uit. Nu moet er nog geld komen voor de dakbedekking (Sedum), maar met dit centrum als visitekaartje moet het niet moeilijk zijn om sponsors te vinden. IVN, gefeliciteerd!

Tot volgende week.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Hippocrates

De volgende stap

Much ado about nothing