Vakantie

Afgelopen week ben ik met het gezin in Rome geweest. Gevlogen vanaf Weeze (aanrader), in Rome verbleven in een appartement via http://www.smook.nl/ (ook een aanrader). Ik was één keer eerder in Rome geweest, in 1979 met de zesde klas VWO. Het grootste verschil was de staat van onderhoud van de monumenten. In 1979 was alles zwart, nu waren de meeste monumenten schoongemaakt en waar nodig hersteld. We hebben veel gezien, mijn schoenen zijn dringend aan nieuwe zolen toe. De kinderen vonden het Colosseum, de Sint Pieter en de open dubbeldekker naar de Via Appia het leukste. Zelf waren voor mij de Sixtijnse kapel, het Forum Romanum en de Thermen van Caracalla hoogtepunten van de reis. Eigenlijk is heel Rome een groot openluchtmuseum. Het eten was weer prima, vooropgesteld dat je eettenten bezoekt die buiten de hoofdroutes liggen, en waar je veel Italianen ziet eten. Geestelijk ben ik uitgerust, lichamelijk absoluut niet, maar dat komt later wel.

In Alphen aan den Rijn is politiek gezien weinig gebeurd. Het enige dat mij in de kranten van de afgelopen week is opgevallen is dat de voorkeurslocatie van de Maximabrug, die net is vastgesteld, weer ter discussie is gesteld. Ik ben benieuwd hoe dat gaat aflopen. Rijnwoude wil de brug meer richting Alphen aan den Rijn hebben. De vraag is waar we dat moeten doen zonder dat we rare capriolen moeten uithalen. Immers, een brug heeft op/ en afritten nodig, en ook deze nemen ruimte in. Als je de kruising met de Landlustweg wilt vermijden, moet je bedrijven uitkopen om ruimte te creëren, en dat kost ook geld. Belangrijke vraag is ook of de brug wel geschikt is om de toekomstige grote rondweg op aan te sluiten. Kortom, er blijven nog veel vragen rond de Maximabrug. De brug en de grote rondweg zullen de gemoederen nog wel even bezighouden.

Tot volgende week.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Hippocrates

De volgende stap

Much ado about nothing