Plannen

Eerst even dit: de verzorgingsstaat is in ons land zo ver doorgeslagen dat de individuele burger zich niet langer verantwoordelijk voelt voor het collectief. 'Daar betaal ik toch voor' is een kreet die nog steeds te vaak geslaakt wordt. Of het nu om de zorg gaat, om kinderopvang of om het schoonhouden van het eigen stoepje, de overheid moet het oplossen. Ik beperk mij even tot de zorg als voorbeeld. Geen enkele patiënt in Nederland heeft zicht op de kosten die hij of zij maakt in de zorg. Patiënten die naar de huisartsenpost gaan omdat zij overdag geen tijd hebben naar de eigen huisarts te gaan, realiseren zich niet dat zij tien (10) keer zo duur uit zijn als overdag. Zij hebben daar ook niet direct last van. Dat elk jaar de zorgpremie omhoog moet, levert elk jaar wel veel geklaag op, maar dat men daar zelf mede oorzaak van is komt in niemand op. Nee, natuurlijk, de meeste mensen kunnen er weinig aan doen dat ze ziek zijn. Daar gaat het ook niet om. Maar we kunnen mensen wel laten zien wat de zorg kost in de hoop dat zij er waar mogelijk zuiniger mee om springen. Ik stel voor dat iedereen per kwartaal een overzicht krijgt van de gemaakte zorgkosten en dat iedereen daar 10% zelf van betaalt tot een maximum van € 500,- per jaar (een verdubbeling van het eigen risico in feite). Er worden verder geen eigen bijdragen geïnd, dat kost veel te veel geld en tijd. Ik ben er van overtuigd dat kostenbewustzijn tot een efficiënter gebruik van zorg zullen leiden en dat er meer inzicht in, en begrip voor de hoogte van de zorgpremie ontstaat.

De komende week bespreken we allerhande plannen. Morgenavond beginnen we met een bijeenkomst van de drie raden van de gemeenten Rijnwoude, Boskoop en Alphen aan den Rijn. Ik begrijp niet waarom deze bijeenkomst besloten is. Er wordt niet over zaken gesproken die de onderhandelingspositie van een gemeente of andere betrokkenen kunnen schaden, of over personen, legitieme redenen om een vergadering besloten te laten zijn; ook onderhandelen doe je bij voorkeur niet in het openbaar. De redenatie is waarschijnlijk dat iedereen vrij moet kunnen zijn om te zeggen wat hij of zij wil. Dat is baarlijke nonsens. Politici moeten zich altijd vrij  voelen om in het openbaar te zeggen wat zij vinden. Wie bang is om zijn of haar standpunt in het openbaar te laten horen, hoort niet in de politiek thuis. Maar goed, we zullen zien wat morgen brengt. Als alle partijen bereid zijn zonder voorwaarden vooraf te spreken, hoop ik dat de uitkomst is dat een werkgroep een document opstelt waarin alle voors en tegens van alle mogelijke opties worden opgesomd zonder politieke weging. Aan de hand van dat document kunnen partijen, en vervolgens de diverse raden, een standpunt bepalen. Als dat een gemeenschappelijk standpunt is, kunnen we daarmee voor 14 december naar de provincie. Naar mijn mening is voor de provincie uitsluitend een standpunt dat leidt tot fusie van de drie gemeenten acceptabel, ik hoop dat alle partijen dat tijdig zullen zien. Desalniettemin is het verstandig om verschillende opties, variërend van intensievere samenwerking tot fusie, naast elkaar te zetten omdat daar volgens mij ook uit zal blijken dat fusie de beste optie is.

Donderdag staan de plannen rond de bibliotheek en de discotheek op het programma. Het sluiten van het filiaal Ridderveld gaat iedereen aan het hart, maar is wat mij betreft onvermijdelijk.De nieuwe bibliotheek in het Cultuurhuis wordt groter dan de huidige twee vestigingen bij elkaar.We hoopten voor de verkiezingen nog het filiaal open te kunnen houden, maar dat is gegeven de huidige omstandigheden, en de wens van de bibliotheek een toekomstbestendige voorziening te worden in een wereld van toenemende digitalisering, geen optie gebleken.  Dat neemt niet weg dat we geen mogelijkheden zoeken ter vervanging. Uitleenpunten in bijvoorbeeld Driehoorne en Noorderbrink zijn een optie. De vraag is ook wat er gaat gebeuren met de locatie Ridderveld. Deze heeft nu ook een sociale functie, veel mensen lezen daar de krant onder het genot van een kopje koffie. De vraag is of er in het accommodatiebeleid plaats is voor deze, of een andere, locatie om deze sociale functie te behouden.
De discotheek heeft een ruimte gekregen van 2000 m2. Ik hoop, en verwacht, dat er exploitanten zijn die daar brood in zien zodat een langgekoesterde wens van de Alphense jongeren in vervulling kan gaan.

Het nieuwe kabinet staat in de steigers, en wordt komende week beëdigd. Het regeerakkoord ziet er op veel punten veelbelovend uit. Als datgene dat in de inleiding staat de komende vier jaar waarheid wordt, gaan we een goede toekomst tegemoet. De paragraaf bestuur komt neer op de volgende zaken: een kleine overheid die zich beperkt tot datgene dat door de overheid, en niet door anderen, gedaan moet worden, minder bestuurders, minder regels en gelijke behandeling van iedereen. Ook andere hoofdstukken ademen een sfeer van een zich terugtrekkende overheid uit, maar daar kom ik in een later blog nog op terug. dat past op zich mooi in datgene wat ik in de eerste alinea betoog.

Tot over twee weken.

Reacties

Bas zei…
Ruud, ik ben het met je eens dat een patient niet of nauwelijks zicht heeft op de kosten die hij maakt in de zorg. Jij stelt voor om dit inzichtelijk te maken. Als alle zorgverzekeraars perodiek overzichten gaan versturen dan kost dat nog meer geld. Daar komt bij dat zo'n specificatie waarschijnlijk net zo slecht gelezen wordt als de loonstrook.

Ik heb tot nu (gelukkig) niet veel zorg nodig gehad maar de keren dat ik er een beroep op deed heb ik me wel verbaast over de dienstverlening. Zoals bijv. een aantal keren debatteren met mijn huisarts over een oplossing voor mijn kwaal terwijl we allebei wisten dat dit niet goed ging komen door in 4 wk. tijd drie keer op consult te komen en een creme voor te schrijven met een iets andere samenstelling. Uiteindelijk werd voor het geven van de doorverwijzing een telefonisch consult in rekening gebracht maar opsturen van de doorverwijzing naar mijn huisadres, nee dat kon echt niet. Dat doen wij voor niemand werd er gezegd!!

Een ander geval, een paar jaar geleden heb ik mij op een polikliniek laten behandelen. Ik moest na twee weken terugkomen bij dezelfde polikliniek om vervolgens 1 1/2 uur te wachten. Een arts heeft daarna in 1 minuut een controle gedaan die elke doktersassistent ook zou kunnen doen. Je wilt niet weten wat voor hoge rekening ik later kreeg.

Een laatste geval, mijn vrouw liet zich bij de tandartspraktijk na de halfjaarlijkse controle en op advies van de tandarts bij de mondhygieniste behandelen. Deze mondhygieniste gebruikte bij de facturering bewust de verkeerde behandelcodes om zo meer vergoeding te krijgen??? Wat mij betreft moeten juist de zorgverleners zich bewuster worden van de kosten in de zorg.
R.S. Gebel zei…
Beste Bas,

Met de laatste opmerking ben ik het helemaal eens. Met je eerste alinea niet. Ik denk dat het wel degelijk van belang is dat je als patiënt inzage krijgt in de kosten die je maakt, gekoppeld aan het betalen van een percentage van deze kosten. Ik denk dat je zou schrikken als je ziet wat de bezoekjes aan de huisarts hebben gekost vs het bezoek aan de dermatoloog. De dermatoloog had bovendien het voordeel dat enkele therapiëen reeds geprobeerd waren; die kon hij/zij dus overslaan.

Populaire posts van deze blog

Hippocrates

De volgende stap