Weekje weg

Heerlijk een week doorgebracht in het mooie Noord-Limburg: gefietst, gewandeld, Kleve bezocht, veel geslapen, kortom, lekker uitgerust.

Wie Limburg zegt, zegt ook Wilders. Ik heb mij wel vermaakt met de televisiebeelden en krantenberichten. Jammer dat, dankzij een domme fout van de rechter, het proces weer over moet, want op het requisitoir van het OM was weinig af te dingen. Er zijn zaken die Wilders zegt die niet erg betamelijk zijn, en die strafbaar kunnen zijn, ware het niet dat zij in een politieke context zijn geplaatst. De vrijheid van meningsuiting blijft hoog in het vaandel staan, maar het is geen vrijbrief om alles te roepen wat je maar wilt. Sommige zaken kunnen wel degelijk als discriminerend of haatzaaiend worden betiteld.

Vandaag even de kranten van de afgelopen week doorgenomen. De Lage Zijde komt daar zeer prominent naar voren. Projectontwikkelaar MAB trekt zich terug. Het is te hopen dat dat niet leidt tot grote vertraging, de resterende winkeliers aan de Lage Zijde moeten niet te lang last hebben van de leegloop. De verbreding van de N207 komt steeds dichterbij, dat is mooi. De protesten in Frankrijk tegen verhoging van de pensioengerechtigde leeftijd nemen langzaam af; ik heb overigens niemand horen vertellen welk briljant alternatief plan zij hebben om er voor te zorgen dat de pensioenen ook in de toekomst betaald kunnen worden. CU/SGP in Rijnwoude willen niet fuseren. Zij maken blijkbaar geen deel uit van de raad die een brief aan Boskoop heeft gestuurd om zonder voorwaarden vooraf over samenwerkingsvormen te willen spreken; bijzonder! Tenslotte: de kranten staan vol van alle partijen, organisaties en dergelijke die vinden dat er uiteraard op hun gebied niet bezuinigd kan worden. Ook hier ontbreken goede alternatieve plannen. Een partijgenoot noemt dit het NIVEA-syndroom: Niet In mijn Voor- En Achtertuin. Ik ben benieuwd wat Alphen in Balans ons in Alphen gaat opleveren; ik heb voldoende vertrouwen in onze inwoners en organisaties dat zij geen last zullen hebben van het NIVEA-syndroom. Overigens verwacht ik wel va de regering dat zij indien zij beleidsvelden zoals de jeugdzorg overhevelt naar de gemeenten (eindelijk!), de gemeenten ook maximale beleidsvrijheid geeft (binnen minimale grenzen). Veel ophef over het dubbele paspoort van de staatssecretaris VWS en de vermeende dubbelhartigheid van Rutte. Men vergeet dat Rutte nu premier is en spreekt namens het kabinet. Ik verwacht dat de VVD-fracie er wel iets over zal zeggen.

Tenslotte: vandaag was ik te gast bij de JOVD Den Haag, waar we hebben gesproken over de toekomst van de huisarts, een toekomst die er zonnig uitziet. In de buurt was een demonstratie gaande. In het begin meende ik dat er een demonstratie van extreem-rechts of iets dergelijks aan de gang was: ik telde zo twaalf politiebusjes met o.a. ME en politiehonden, en enkele motoragenten om een demonstratie van naar nu blijkt 300 man in toom te houden, die betoogden tegen de bezuinigingsdrift van het nieuwe kabinet. De eerste bezuiniging ligt voor de hand denk ik....

Tot volgende week..

Reacties

Over die demonstratie heb ik me ook verbaasd (of eigenlijk juist niet): 300 deelnemers. Er zijn tijden geweest dat er 100.000 mensen liepen te protesteren. Is het volk niet meer zo betrokken, gaat het nog steeds te goed of valt er weinig kritiek te hebben op de kabinetsplannen. Vul zelf maar in....
Zelf denk ik eigenlijk dat het regeringsprogramma het maximaal haalbare is en dat de meeste mensen inzien dat er weinig grote alternatieven zijn.
Er valt nog wel veel meer en veel creatiever te bezuinigen. Meer cultuur tegen minder geld. Lees www.machielvanderschoot.web-log.nl over ondermeer de muziekschool
Anoniem zei…
Beste heer Gebel,

Vaak ben ik het niet eens met dhr Koornstra, op www.alphen.com, maar ik, als leek kan hem in zijn nieuwe stuk niet betrappen op onwaarheden en/of leugens.
Net andere woorden, heel alarmerend en ik verwacht dringend een antwoord van de Alphense politiek.
met vriendelijke groet,

Jan

Populaire posts van deze blog

Hippocrates

De volgende stap

Much ado about nothing