Winkel van het jaar

Tijdens een leuke, goed opgezette avond in het Parktheater is de winkel van het jaar gekozen. Als algemeen winnaar is Hennes en Mauritz, H&M, uit de bus gekomen, naast De Hazelaar als kleine winkel, Bakker Sport als grote winkel, Newport Blue als beste nieuwkomer en Jac. van Vliet met de mooiste etalage.
Zo'n avond is ook erg nuttig om je oor eens te luisteren te leggen bij winkeliers en andere betrokkenen bij het stadshart en de winkelcentra. Iedereen kent o.a. de zorgen rond winkelcentrum Ridderhof, zeker nu Loek van Vliet is verhuisd naar de Herenhof.
Maar ik heb ook veel gehoord over het Rijnplein. Daar moeten we iets mee. Ik heb, samengevat, drie zaken:
1. de vervuiling van het Rijnplein door het afval van m.n. de Burger King
Waarom stuurt zo'n onderneming niet elk uur een personeelslid even het plein op om afval te rapen? Dat is binnen vijf minuten gebeurd en geeft een positieve uitstraling aan het Rijnplein in het algemeen en de Burger King in het bijzonder. Het is geen gezicht als je aan het einde van de avond de grond bezaaid ziet liggen met Burger King afval.
2. alcoholdrinkende jongeren rond de plataan
Ik heb klachten gehoord over bierdrinkende hangjongeren rond de plataan. Hebben we niet afgesproken dat het in het openbaar nuttigen van alcohol bestraft wordt met een boete van € 50,-? Ik heb het zelf niet gecontroleerd, maar als het klopt vind ik dat de politie hier strikt moet handhaven.
3. het kale plein in de winter
De inwoners vinden het plein in de zomer een aanwinst, maar in de winter wordt het te kaal bevonden. De ondernemers werken inmiddels aan een plan om het plein ook in de koudere, winderiger maanden aantrekkelijk te maken. Ze moeten bijvoorbeeld met windschermen en terrasheaters kunnen werken, in andere steden wordt ook gewerkt met mobiele terrasafzettingen. Ik heb zelf de suggestie van een ijsbaan gedaan. De gemeente moet mijns inziens in het kader van de stadshartpromotie faciliterend optreden. Natuurlijk moet het plein beschikbaar blijven voor grote evenementen en moet rekening worden gehouden met overlast voor de omwonenden.

Gisteren was het politiek café van de VVD met de VVD-kandidaten de Krom en Griffith. Ik moet nog horen hoe het geweest is, want ik was zelf naar de reünie van mijn middelbare school, het Huygens Lyceum in Voorburg. Samen met een andere klasgenoot hadden we van tevoren bijna alle oud-klasgenoten opgespoord, en bijna iedereen was er. Er was er een die speciaal uit Curacao was overgekomen, een ander uit Parijs, een derde uit Portugal en weer een ander had een vlucht eerder vanuit Shanghai gepakt om de reünie bij te kunnen wonen. Sommigen heb ik in 25 jaar niet gezien, en toch herken je iedereen direct, zowel aan het uiterlijk als aan de stem, de maniertjes en dergelijke. Na afloop zijn we ook nog naar onze oude stamkroeg geweest. Iedereen vond het erg leuk elkaar weer te zien en we hebben afgesproken om in ieder geval over vijf jaar elkaar weer eens te treffen. Gelukkig zie ik mijn drie vaste schoolvrienden vaker. Tot volgende week.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Hippocrates

De volgende stap

Much ado about nothing