Theater

A.s. donderdag staat de subsidieaanvraag voor het theater op de commissieagenda. Er wordt een behoorlijk bedrag gevraagd, totaal € 520.000 over vier jaar. Er moeten wel de nodige vragen beantwoord worden, zoals: zijn wij (nu al) bereid om het theater de helpende hand toe te steken, en hebben we er voldoende vertrouwen in dat vanaf 2008 niet alleen de begroting, maar ook de jaarrekening sluitend zal zijn? Dat staat voor mij nog niet vast. Er wordt immers uitgegaan van een (onzekere) verhoging van de horeca-inkomsten in de toekomst (v.a. 2011), en de marge op het theater ligt thans 50% lager dan begroot. Scherper inkopen, de aangedragen oplossing, is mooi, maar als je daardoor grotere publiekstrekkers moet laten schieten ben je het paard achter de wagen aan het spannen. Begrijp me niet verkeerd: ik ben een groot film- en theaterliefhebber en ben een tevreden bezoeker van Castellum, maar als raadslid kijk je niet naar je eigen belang, maar naar het belang van de gemeente. Zijn we klaar met deze eenmalige (forse) extra subsidie, of voeren we dezelfde discussie elke 3-4 jaar? Dat is voor mij de belangrijkste vraag.
Op zaterdag stond er een groot artikel over de N207 in het AD. Uit het artikel blijkt dat de VVD zeer groot belang hecht aan de bereikbaarheid van Alphen aan den Rijn. Het artikel heeft in elk geval het beoogde effect: de discussie is weer op gang gekomen, er is weer aandacht voor. Enkele mensen
bedienen zich van forse termen om mijn pleidooi onderuit te schoffelen (stom, idioot, stoer, onzinnig). Ik vraag mij af of ze het artikel wel goed hebben gelezen. Pleit ik direct voor tolpoortjes? Volgens mij staat er in het artikel dat ik 'desnoods' voor tolheffing kies als dat de enige manier is om de N207 (van Alphen tot Leimuiden) op korte termijn verbreed te krijgen; de nood is hoog. Natuurlijk heb ik liever dat de verbreding op een andere manier tot stand komt (via herprioritering binnen de provincie, via een pps-constructie als bij de N11), natuurlijk vind ik dat de automobilist wel eens wat terug mag zien voor de belasting en accijns die hij betaalt, natuurlijk weet ik dat er een kilometerheffing aan komt, natuurlijk weet ik dat een tolpoortje meer is dan een slagboom met een collectebus. Maar we praten reeds jaren over verbreding, en het enige dat is aangelegd is een busbaan die 90% van de tijd leeg is, en er staat nog een rotonde te wachten ter hoogte van de Vriezenweg, die de doorstroming ook niet zal verbeteren. Openbaar vervoer is hooguit een verlichting, maar geen oplossing van de problemen. Gratis openbaar bestaat niet, dat wordt linksom of rechtsom gewoon door de belastingbetaler opgebracht, dus ook de belastingbetaler die er geen gebruik van maakt. Ik speel geen paniekvoetbal, maar ik probeer eindelijk eens de wedstrijd uit te spelen die zich vele jaren voortsleept. Wij hebben de kiezer beloofd binnen onze mogelijkheden hard te werken aan de verbetering van de bereikbaarheid van Alphen, en de VVD doet wat zij belooft!
Afgelopen zaterdag zijn tijdens het maandelijks VVD-spreekuur met als thema 'Alphen kan niet zonder vrijwilligers' veel mensen langs geweest die enkele knelpunten en vragen aan de orde hebben gesteld. Afgelopen donderdag hebben we een informatiebijeenkomst gehad over de nota 'Vrijwilligerswerk en mantelzorg', waardoor we gelijk de vraag konden stellen wat er gedaan wordt aan cursussen voor vrijwilligers die deel uitmaken van een kleine organisatie c.q. die niet verbonden zijn aan een organisatie. De wethouder heeft ons verzekerd dat er ook mogelijkheden komen voor deze vrijwilligers om cursussen te volgen. Ook een collectieve WA-verzekering gaat geregeld worden. De stadspas, die o.a. korting biedt op theater- en bioscoopbezoek, gaat ook voor vrijwilligers ingezet worden. Er wordt dus serieus werk gemaakt van de ondersteuning van vrijwiliigers en mantelzorgers.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Hippocrates

De volgende stap

Much ado about nothing