Besluiten

Excuus; onze webhosting service had last van een gecrashte server, en ze bleken niet in staat een recente backup terug te zetten, vandaar dat mijn blog even wat rommelig was. Maar alle berichten, ook van de afgelopen paar weken staan er weer op.

Besluiten nemen is niet voor iedereen leuk. Twee heren van 'Maak het Groene Hart niet hard' vonden het nodig mij, c.q. mijn ideeën idioot te noemen. Kritiek mag, dit soort termen zijn wat mij betreft niet nodig. Het 'idioot' had betrekking op de N207. Beide heren meenden dat ik gezegd heb dát we tol moeten heffen op de N207 om de verbreding te betalen, en dat ik over het hoofd heb gezien dat verbreding alleen geen oplossing is, maar gepaard moet gaan met de verbreding van de A4 bij Leiderdorp en betere aansluitingen van de N11 op de A4 c.q. A12. Ten eerste: ik heb niet gezegd dát we tol moeten heffen, maar dat als dat de enige manier is om de verbreding van de N207 voor elkaar te krijgen we desnoods tol moeten heffen. Ten tweede heb ik gezegd dat er inderdaad meer moet gebeuren. Wat is er sindsdien gebeurd? De eerste stappen zijn gezet om de N207 te gaan verbreden. Er is wat de heren betreft nog een probleem, namelijk de mogelijke bebouwing van de Gnephoek en de grote rondweg door de Gnephoek. Tja, maar...we hebben nog vele woningen nodig om de eigen inwoners van voldoende huizen te voorzien, onder andere gelet op de woonverdunning (nu wonen er 2,5 mensen in een huis, dat daalt naar 2,2) en de bestaande wachtlijsten. Verder bouwen binnen Alphen is geen optie meer; als je nog meer groen uit de stad weghaalt komt de leefbaarheid onder grote druk te staan. Wat de VVD betreft komt er een 'groensaldo nul', met andere woorden: de hoeveelheid groen in de stad moet, buiten de reeds geplande projecten, niet verder teruglopen. De leefbaarheid staat ook onder druk als we kijken naar de hoeveelheid verkeer die vanuit Kerk en Zanen richting het noorden de stad verlaat. Alle verkeer gaat via Bernardlaan en Eisenhowerlaan naar de N207. Een grote bypass is dringend noodzakelijk om deze verkeersstroom op te vangen en er voor te zorgen dat er een gezonder, of minder schadelijk milieu ontstaat. En vreemd genoeg is dat volledig in lijn met wat de stichting wil: "In engere zin ijvert de actiegroep voor een groen en gezond leefklimaat voor alle burgers in Alphen aan den Rijn.".
Eergisteren hoorde ik Ab Klink, minister van Volksgezondheid, op de radio. Opnieuw hoorde ik een besluiteloze minister. "Dat moet ik nog eens grondig bekijken", "Daar heb ik nog onvoldoende informatie over", "Ik moet daar nog eens een nachtje over slapen". Natuurlijk is het goed geen overhaaste beslissingen te nemen, maar dit gaat wel erg ver. Je moet een wetenschapper ook geen minister maken, dat gaat niet goed. Dat zie je ook bij Plasterk. Van de zijlijn commentaar geven is toch gemakkelijker dan zelf besturen. Nog een zwakke zuster vind ik Tineke Huizinga. Het spijt me, maar ik zie daar geen daadkrachtige staatssecretaris staan. Ik verwacht van een kabinet dat ze vertrouwen uitstralen, dat ze duidelijke lijnen uitzetten, een visie hebben, zeker als je daar twee keer honderd dagen over hebt kunnen nadenken. Ik zie echter weinig daadkrachtige ministers en staatssecretarissen in dit kabinet.

Over besluiten gesproken: er staat ons de komende maanden het nodige te wachten. We beginnen deze en volgende week met het zwembad. Ik hoop dat er binnen afzienbare tijd ook een besluit valt over het outlet centre en over de Dutch Oval. Beide op de Hoorn ware prettig, omdat ze elkaar kunnen versterken. Toch vraag ik mij nog steeds af of de supermarkt "a la France" haalbaar is, c.q. door de provincie toegestaan zal worden, en wat er van het project komt als de supermarkt wegvalt. Dat er grote behoefte aan ijs is, is in ieder geval door de baan op het Rijnplein wel aangetoond. Het masterplan sport staat ook op de rol, evenals enkele deelprogramma's van het jeugdbeleid. Er is nog veel te doen.

Ik ben trouwens net terug van een week cursus epidemiologie in Rolduc in Kerkrade. Prachtig complex, voormalig klooster (sinds 1104), thans deels grootseminarie, deels conferentieoord. Een goede omgeving voor een cursus waar hard werken voorop stond: colleges van 9-12 en van 14-17 uur, 's avonds zelfstudie van 19.30 - 22.00 uur. Veel geleerd, maar ook blij weer thuis te zijn en mij weer aan mijn patiënten te wijden.

Gisteravond een wedstrijd bijgewoond van korfbalploeg Tempo 1. Onze oudste dochter was lid van het team van de week, en mocht dus met de spelers het veld oplopen. Leuke avond, wederom prima georganiseerd. Ik heb in een eerder blog reeds de loftrompet gestoken over deze club, maar bij deze nog een keer. Complimenten, we komen vaker kijken!

Tot volgende week.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Hippocrates

De volgende stap

Much ado about nothing