Imago van de raad

Welkom, Dennis Captein, bij het gilde van kandidaatsraadsleden. Toch moedig om, net als Geert Wilders, te willen toetreden tot iets wat je volgens eigen zeggen haat. Leuk artikel in Alphen CC trouwens, het geeft een aardig inzicht in wat je wilt: ondernemers steunen en mensen wijzen op hun eigen verantwoordelijkheid. Hm, klinkt bekend, is dat ook niet het standpunt van de…….VVD? Maar ja, de VVD is volgens jou niet zichtbaar omdat zij over vijftig dingen standpunten hebben. Ja, het is niet anders: als politicus en als bestuurder moet je over van alles een standpunt innemen. Stel dat alle raadsleden dezelfde speerpunten hebben als jij, wie zegt er dan iets over welzijn, sport, ruimtelijke ordening, ouderenzorg, het financieel beleid? Misschien krijgen we via jouw columns wel inzicht in wat je nog meer wilt en denkt. Dat je daarmee aan ernstige competitievervalsing doet, is natuurlijk bijzaak. Kranten weigeren namelijk stelselmatig opiniestukken of ingezonden brieven te plaatsen van raadsleden, zoals de Rijn en Gouwe vroeger wel deed. Jij zegt zelfs na de verkiezingen door te gaan met je column. Mag ik er van uit gaan dat je je ook sterk gaat maken voor columns van andere lokale politici? Immers, je zegt dat de Alphenaren de eigen raadsleden en wethouders niet kennen. Wat denk je, waar ligt dat aan? Raadsleden zijn bijna elke donderdagavond in het stadhuis te vinden, we hebben maandelijks een informatiemarkt waar alle burgers welkom zijn, we proberen zo aantrekkelijk mogelijk te vergaderen (daarover later meer), elke week zijn stukken te vinden in de diverse kranten, we staan met naam en contactgegevens op internet en in de gemeentegids, als VVD houden we elke eerste zaterdag van de maand spreekuur in de Aarhof, we hebben de Gast van de Raad geïntroduceerd (van de 50 mensen die elke maand worden uitgenodigd komen er hooguit vijf naar de vergadering), we mailen ons suf met inwoners die ons vragen stellen. In juli komen we met een motie om er voor te zorgen dat startende kleine winkeliers een eerlijke kans krijgen in de vernieuwde Lage Zijde en een initiatiefvoorstel om eens positieve aandacht aan jeugd te besteden door het jaarlijks uitreiken van kinderlintjes. Op initiatief van het CDA heeft de hele raad zich geschaard achter een pakket maatregelen om de opkomst in 2010 te bevorderen. Heb jij nog suggesties om onze bekendheid te vergroten? Ik hoor ze graag, maar ik verwacht van de inwoners van Alphen dat zij zich ook actief opstellen richting politiek, en daar is, mede gelet op de tragisch lage opkomst bij de Europese verkiezingen, bitter weinig van te merken. Je kent mijn motto: wie niet gaat stemmen verliest vier jaar lang het recht om te klagen. Continu maar aanschoppen tegen de politiek maar er zelf geen barst aan bijdragen helpt niet. Daarom vind ik het, en dat meen ik, goed dat jij de daad bij het woord voegt. Dag Dennis, ik ben benieuwd naar je volgende column.

Even terugkomen op het aantrekkelijk vergaderen. Waarom willen we anders vergaderen? Welk doel dient een raadsvergadering? Eigenlijk zijn er twee doelen: er moet goede besluitvorming plaatsvinden, en voor onze inwoners moet duidelijk worden hoe de verschillende partijen tot hun standpunt zijn gekomen, welke argumenten hebben geleid tot een bepaald besluit, wat er met hun eventuele inbreng is gedaan etc.. Een vergadermodel moet beide doelen dienen.
Eerst maar even over het experiment tijdens de afgelopen raadsvergadering. Ik heb van mensen op de publieke tribune die ik heb gesproken eigenlijk alleen maar positieve geluiden gehoord over het werken met spreekgestoelte en interruptiemicrofoons. Een stuk overzichtelijker en een aantrekkelijker debat waren de meest gehoorde positieve geluiden. De opstelling werd als minpunt genoemd. Ook het Witte Weekblad noemde deze punten. Ik ben het daar volledig mee eens. Het debat was overzichtelijker; in de klassieke opstelling wordt snel op de knop geduwd en iets in de microfoon geroepen, daar wordt vervolgens weer op gereageerd etc.. Niet te volgen. In deze opstelling is het een stuk duidelijker: het debat vindt plaats tussen de spreker achter het spreekgestoelte en degene achter de interruptiemicrofoon. Dat de opstelling niet goed was, was duidelijk maar in deze zaal niet anders mogelijk. In de raadzaal is een goede opstelling simpeler te realiseren: twee rijen raadsleden met tafels van drie tot vier raadsleden met interruptiemicrofoons er tussen zodat elk raadslid daar makkelijk naar toe kan lopen (dat was nu het grootste euvel), schuin links een collegetafel, daarnaast het spreekgestoelte, direct daarnaast de burgemeester en giffier. Volgens mij vergt dat geen grote ingreep in de raadszaal, meer een schuiven met tafels, door de tafels handig neer te zetten is zelfs een verhoging voor de tweede rij niet nodig. Het vergt wel moed van raadsleden om akkoord te gaan met deze nieuwe vorm. We zullen merken wat er a.s. donderdag in het fractievoorzitteroverleg uitrolt.
Goede besluitvorming vindt plaats via de weg beeldvorming – oordeelsvorming – besluitvorming. In ons vergadermodel is het tot heden zo dat we eigenlijk alleen de besluitvormende fase met alle partijen samen doen. Sterker nog, daar gebruiken we twee vergaderingen voor: de commissie en de raad. Dat zijn veel vergaderingen om een veelal reeds vooringenomen standpunt naar voren te brengen. Zelden hebben we een opiniërende bijeenkomst waar partijen niet met vooringenomen standpunten naar toe gaan. Gelukkig hebben we de eerste stappen gezet om tot een verbetering te komen. Laat onze inwoners zien hoe we onze mening vormen. Door een eerste bijeenkomst over een bepaald onderwerp als beeldvormend (helemaal in het begin van het besluitvormingstraject) of opiniërend (wat verder in het traject) te agenderen, kunnen we tenminste serieus omgaan met inspraak van inwoners en met de argumenten van andere partijen. De oppositie zou zo’n model moeten toejuichen. Immers, dit is de manier om andere partijen nog tot een ander standpunt te bewegen. Zo worden de commissievergaderingen hopelijk ook beter, in plaats van de Tibetaanse gebedsmolencultuur waarin vooringenomen standpunten worden verpakt in soms lange, zich herhalende betogen.
Heb ik het bovenstaande zelf verzonnen? Nee hoor, het is allemaal te lezen in “Op het tweede gezicht, gemeentelijke vergaderpraktijken nader beschouwd”, een uitgave van de VNG, waarin vergadermodellen van 25 gemeenten met elkaar worden vergeleken.

Tenslotte: met vreugde heb ik gelezen dat het CDA en de PvdA mogelijk afstappen van de regeerakkoordafspraak om de mogelijkheden voor gemeenten zich te beroepen op het argument dat het toerisme extra koopzondagen rechtvaardigt te beperken. De Christenunie wil uiteraard vasthouden aan de afspraak. Ik respecteer het standpunt van de Christenunie, ik wil niemand dwingen om op zondag te gaan winkelen, maar omgekeerd wil ik ook niemand verbieden dat wel te doen. Ik ben benieuwd naar het onderzoek van de Rekenkamer in deze.

Tenslotte, de blogs blijven toenemen. Ik heb nu de weblogs van A1 en Ank de Groot aan de lijst toegevoegd.

Tot volgende week.

Reacties

R.S. Gebel zei…
Met toestemming van Eveline Verhoeve, redacteur van de Alphenaar, plaats ik hier de emailwisseling die wij tot nu toe hebben gevoerd, met zoals gebruikelijk, de meest recente mail boven:

----------------------------------

Beste Eveline,

Wij blijven het oneens.

Onze advertentie die enkele weken geleden in de Alphenaar stond, heeft ruim 400 euro gekost, Dennis mag gratis adverteren. Mijn weblog wordt elke week door 60-70 mensen bezocht, Dennis heeft een oplage van ruim 31.000. Dat is ongelijkheid, hoe je het ook wendt of keert. Dat is jullie keuze, daar zijn jullie volledig vrij in. Maar voor zover mij bekend, is er geen enkele politicus die een eigen column heeft in een blad dat zich onafhankelijk noemt; een weblog of partijkrant is wat anders. Als je er voor kiest om Dennis zijn column te laten behouden, zou je om de schijn te vermijden de partijkrant van Beter Alphen te zijn er op zijn minst voor moeten zorgen dat bij elke column vermeld staat dat zijn column niet de mening vertegenwoordigt van De Alphenaar en dat hij kandidaat is voor Beter Alphen. Ik hoop echter dat de integriteit van Dennis er voor zorgt dat hij zelf ophoudt zijn column in jullie blad te publiceren en een eigen publicatievorm op te zetten, hij heeft bewezen daar goed in te zijn.

Met vriendelijke groet,

Ruud Gebel
R.S. Gebel zei…
Beste Ruud,

Ik ben blij dat je niet aan de integriteit van Dennis Captein twijfelt. En, dat je je realiseert dat hij uitsluitend bemoeienis heeft met de inhoud van zijn eigen column.
Jammer dat je de vermelding van alle weblogs van de plaatselijke politici geen compensatie vindt. Dat zou iedereen wel vindbaar maken, en daar gaat de rest van je weblog tenslotte over.

Dan even het punt waar het om draait.
Ik ben van mening dat iedere politicus de mogelijkheid moet hebben op zijn of haar eigen manier aan het 'grote publiek' toe te vertrouwen wat zij of hij denkt en vindt.
Gelukkig leven wij tegenwoordig in de tijd van de digitale snelweg. En vrijwel alle kiezers hebben dan ook toegang tot internet en daarmee tot de zieleroerselen van iedereen die de moeite neemt om de pen - in dit geval toetsenbord - ter hand te nemen.
Dat betekent dat er geen ongelijkheid is in de mogelijkheid om gelezen te worden.

De ongelijkheid bestaat uitsluitend in de manier van aanbieden. Nu weten wij allemaal dat er zoiets als ja/nee stickers bestaan, en dat lang niet iedereen het aangebodene op papier leest.
Dat Stennis met Dennis een populaire column is, is wel duidelijk. Als ik het nog niet wist, weet ik het na deze week echt wel.
Dat laat onverlet dat er ongetwijfeld ook weblogs zijn die eenzelfde populariteit genieten. Bovendien is het aardige van de internetschrijfsels dat deze alle dagen toegevoegd kunnen worden, en een weekkrant verschijnt slechts eenmaal per zeven dagen.
Dus er kleven voor- en nadelen aan beide mediums.

Of je het nu chic vindt of niet: Dennis Captein houdt gewoon zijn column en blijft schrijven waar hij altijd al over schreef. Daar verandert niets aan.

Ach, en die top tien stel ik dan wel samen. Of vind je dat dat ook niet mag?


met vriendelijke groet,

Eveline J. Verhoeve
redacteur De Alphenaar

Regionale Nieuwsbladen Groep

Prins Bernhardlaan 16m
Postbus 33
2400 AA Alphen aan den Rijn
Telefoon 0172 - 44 73 45
Fax 0172 - 44 73 50
E-mail dealphenaar@rngnieuwsbladen.nl
R.S. Gebel zei…
Beste Eveline,

Dank voor je reactie.

Natuurlijk bepaalt Dennis Captein niet wat wel en niet in de Alphenaar staat, maar dat heb ik ook helemaal niet beweerd. Hij bepaalt neem ik aan wel zelf wat er in zijn column staat. Daarbij twijfel ik niet aan zijn integriteit, daar heb ik geen enkele reden voor.

Echter:
Ik vind dat een columnist de politiek in mag, maar ik vind ook dat iemand die de politiek in wil, c.q. in de politiek zit, geen vaste column (meer) mag schrijven. Als je mij een landelijk politicus kunt noemen, die een wekelijkse column in een landelijk blad heeft, hoor ik dat graag. Pim Fortuijn bijvoorbeeld heeft zijn column in Elsevier opgegeven toen hij de politiek in ging.

Een columnist is binnen de grenzen van de betamelijkheid vrij om te schrijven wat hij of zij wil. Als een columnist de politiek in gaat, krijgt hij/zij de gelegenheid om wekelijks zijn of haar opvattingen kenbaar te maken, een luxe die de meeste politici niet krijgen. Dat vind ik niet netjes, nogmaals, tenzij alle politici de gelegenheid krijgen, en ik begrijp best dat dat geen doen is. Het plaatsen van alle weblogadressen is geen compensatie voor een column. Kijk: een column van Dennis waarin hij zijn ranking van politici en partijen geeft, kan dus echt niet meer als hij de politiek in gaat, evenmin kan hij commentaar leveren op welk Alphens politiek onderwerp ook.

Kortom, ik vind het chic als Dennis zijn column opgeeft, en een weblog of partijblad start om zijn mening kenbaar te maken, maar dat is uiteraard aan hem en aan jullie. Vind je het trouwens goed als ik jouw reactie, en mijn reactie, bij het artikel in mijn weblog hang?

Met vriendelijke groet,

Ruud Gebel
R.S. Gebel zei…
Beste Ruud Gebel,

Je zegt in je laatste tekst over De Alphenaar columnist Dennis Captein:

"Misschien krijgen we via jouw columns wel inzicht in wat je nog meer wilt en denkt. Dat je daarmee aan ernstige competitievervalsing doet, is natuurlijk bijzaak. Kranten weigeren namelijk stelselmatig opiniestukken of ingezonden brieven te plaatsen van raadsleden, zoals de Rijn en Gouwe vroeger wel deed. Jij zegt zelfs na de verkiezingen door te gaan met je column. Mag ik er van uit gaan dat je je ook sterk gaat maken voor columns van andere lokale politici?"

Ik wil je er even op wijzen dat het niet Dennis Captein is die bepaald wat wel en wat niet in De Alphenaar wordt geplaatst.
Als je klachten hebt over het niet plaatsen van ingezonden stukken dan graag deze klachten aan mij richten. Tenslotte ben ik de redacteur van De Alphenaar en word ik er voor betaald om dit soort klachten serieus te nemen.
In de bijna twee jaar dat ik De Alphenaar maak, heb ik geen klachten van de VVD ontvangen. Overigens ook geen ingezonden stukken.
Het is echt heel moeilijk om iets te weigeren wat niet wordt ingezonden......

Verder is spreken van competitievervalsing over de plaatsing en inhoud van Stennis met Dennis om z'n minst voorbarig.
Om mee te beginnen, bestaat er zoiets als integriteit. En daar lijdt Dennis Captein ondanks de soms forse schop met kwinkslag zeker aan.
Bovendien zijn allerlei politieke en minder politieke verwikkelingen in het Alphense altijd al onderwerp van zijn columns. Wil je nu zeggen dat een columnist niet in de politiek mag, omdat zijn mening toch al op straat ligt? Vooropgesteld natuurlijk dat dit zo is. Want columns lijden erg aan overdrijving en uitvergroten, dus om nu te zeggen dat het inzicht geeft in iemands denkwijze is een beetje kort door de bocht.

Een uitnodiging voor columns van andere lokale politici is wellicht overdreven,
maar ik heb geen enkel probleem met het standaard opnemen van de weblog-adressen van alle lokale politici in Alphen tot de volgende verkiezingen.
Dan weten alle Alphenaren waar iedereen met meer of minder interessante zieleroerselen te vinden is.

Met vriendelijke groet

Eveline J. Verhoeve
redacteur De Alpheaar
R.S. Gebel zei…
Laatste reactie:

Beste Ruud,

Sinds vandaag staat bij zijn column vermeld dat Dennis Captein uitgever is van IntoBusiness en actief is in Beter Alphen.
En verder blijven de zaken zoals ze er nu voor staan.

met vriendelijke groet,

Eveline J. Verhoeve
redacteur De Alphenaar

Populaire posts van deze blog

Hippocrates

De volgende stap

Much ado about nothing