Keuzes

Nadat gedurende enkele jaren Lyda de Jong herhaaldelijk gepleit heeft voor een trimtuin voor ouderen, gaat op 24 september eindelijk iets gebeuren. Bij het Marsdiep worden enkele trimtoestellen geplaatst. Nu is het wachten op een dergelijke trimtuin bij de woonzorgzone in Nieuwe Sloot. In Oostenrijk ben ik zo'n trimtuin bij een verzorgingshuis tegengekomen. Ideaal: onder begeleiding van een fysiotherapeut doen de bewoners dagelijks ochtendgymnastiek, en kunnen andere inwoners , al of niet onder begeleiding, in de open lucht gebruik maken van deze toestellen. Door een dergelijke trimtuin te realiseren werkt de gemeente aan haar doelstelling mensen meer te laten bewegen.

Deze week is het bericht verschenen dat het gemeentebestuur drie locaties voor een disco heeft aangewezen (naar aanleiding van een motie van VVD en Beter Alphen), en dat men nu op zoek gaat naar ondernemers. Zodra de zogenaamde marktverkenning heeft plaatsgevonden, komt er een uitgewerkt voorstel naar de raad. Reeds nu verschijnen berichten van tegenstanders in de media. Bewoners van de Havenstraat en omgeving vrezen voor overlast. Laten we eerst maar even afwachten wat het collegevoorstel gaat worden, eerder nog, of zich ondernemers gaan melden. Ik hoop wel dat de raad de rug recht houdt. Op elke locatie zullen er bezwaren komen, en uiteindelijk moet de raad afwegen welk alternatief het beste is. Alle alternatieven afwijzen is geen optie.

De verkeerssituatie op de Zuiderkeerkring ter hoogte van de kruising van het fietspad Copepad/Indiapad wordt verbeterd. Dankzij de inzet van enkele omwonenden en vragen van de VVD wordt de kruising overzichtelijker gemaakt, en zullen bestuurders beter geattendeerd worden op het feit dat zij een fietspad kruisen waar de fietsers voorrang hebben. Omdat de gemeente zowel enkele vervoerders als de kaartenmakers van navigatiesystemen erop heeft geattendeerd dat de Zuiderkeerkring geen doorgaande weg is, is de hoeveelheid vrachtverkeer afgenomen tot voor een dergelijke weg normale proporties. Uiteraard houden wij de situatie in de gaten, net als de omwonenden dat zullen doen.

De PvdA keert weer terug naar haar wortels. De PvdA stelt voor het hoogste belastingtarief op te hogen naar 60%. Eerst laat dit kabinet de staatschuld met ongekende snelheid oplopen, en vervolgens proberen ze wat gaten te stoppen met belastingverhoging. Een uitstekende manier om de economie nog verder in het slop te duwen. Wederom zie ik geen duidelijke keuzes. Laten we het voorstel van de VVD volgen, zoals dat later ook door het CDA is omarmd: de vlaktaks. Eén belastingtarief voor iedereen en de meeste aftrekposten, waaronder ook de hypotheekrente afschaffen. Het maakt alles een stuk eenvoudiger, in het huidige woud van belastingregels kent niemand de weg meer, en het stimuleert de economie.
Oh, en Ronald: ik bestijd jouw cijfers niet, hoewel dit geëxtrapoleerde cijfers zijn. Wat ik zeg is dat een verdubbelde N207 en de grote bypass tot een betere doorstroming leiden, en dus tot minder vervuiling dan in het geval auto's in een file staan te pruttelen. Dat de grote bypass er voor zorgt dat het transitverkeer buiten Alphen om geleid wordt, terwijl de kleine bypass het probleem slechts verlegt van de Hoorn naar de Bruins Slotsingel. Dat je mensen een keuze moet laten, en niet moet dwingen gebruik te maken van fiets of openbaar vervoer. Dat openbaar vervoer nooit zal leiden tot een sterke vermindering van het autoverkeer. Kortom, ook uit milieuoverwegingen is een keuze voor grote bypass en brede N207 een gezonde keuze.

Tot volgende week.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Hippocrates

De volgende stap

Much ado about nothing