Nagenieten

Ik ben vandaag aan het nagenieten. Ten eerste natuurlijk van de verkiezingsuitslag waarbij de VVD voor het eerst de grootste partij van Nederland is geworden. Marc Rutte krijgt gelijk wat voor zijn kiezen, want de verkiezingsuitslag laat geen duidelijke keuze voor een coalitie zien. Regeren met de PVV en CDA is lastig, omdat de PVV standpunten moet laten varen om mee te kunnen regeren, het CDA grote moeite heeft met de PVV en de coalitie geen meerderheid heeft in de Eerste Kamer. Regeren met PvdA, D66 en GroenLinks is gezien de grote programmatische verschillen lastig. Regeren met PvdA en CDA wordt om diverse andere redenen weer lastig, hoewel ik deze combinatie de meeste kansen toedicht. Maar ik vind eerlijk gezegd het invullen van een WK-poule eenvoudiger dan het voorspellen van de uiteindelijke coalitie. Eén ding is zeker: er is zo snel mogelijk een stabiele coalitie nodig.

Ten tweede ben ik aan het nagenieten van de heidagen van de raad in Noordwijk. Erg gezellig, prima sfeer, nuttig inhoudelijk programma. De sessie met het DebatInstituut heeft weer wat zaken ten aanzien van debattechnieken aangescherpt en ruimte gecreëerd voor het aanpassen van de vergaderstructuur en -cultuur. De sessie over moderne media heeft bijdragen geleverd aan de communicatiemogelijkheden van de raad. De informele contacten tijdens het eten, de borrel en de fietstocht zijn om verschillende redenen ook erg nuttig geweest.

Ten derde van het 25-jarig jubileum van één van mijn collega's uit de praktijk. Oud-huisartsen in opleiding van hem vertelden wat hen na de opleiding heeft beziggehouden. Erg leuk om te zien waar iedereen terecht is gekomen.

De komende week is weer goed gevuld: vier dagen praktijk, vergadering van het SHR-bestuur, afscheid van een collega uit de praktijk en de raadsvergadering van a.s donderdag over het programmajaarverslag. Dat laatste vind ik lastig. Het verslag gaat over de vorige collegeperiode. Weliswaar is het college qua kleur onveranderd, maar toch zijn we inmiddels begonnen aan een nieuwe periode. Ik heb nog geen goede insteek gevonden, maar ik heb nog even.

Tot volgende week.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Hippocrates

De volgende stap

Much ado about nothing