Straatje schoonvegen

De formatie is in volle gang. Thans wordt gesproken over een Paars Plus: VVD, PvdA, D66 en GroenLinks. Ik ben benieuwd of mijn partij zich laat verleiden tot een linkse coalitie. Dat is uitsluitend mogelijk als partijen bereid zijn elkaar veel te gunnen c.q. veel water bij de wijn te doen. Ik denk dat je dat van de VVD niet kunt vragen. Ik vermoed dat ook deze gesprekken tot een snel einde zullen komen en dat er onderhandeld gaat worden over een kabinet van PvdA, CDA en VVD, maar misschien zit ik er naast en komen de Paars Plus partijen tot een goed onderhandelingsresultaat: geen slap compromis, maar een pakket aan broodnodige maatregelen om ons land er weer bovenop te helpen. Geen Robin Hood akkoord, geen lastenverhogingen.

Ik heb de nodige mensen gesproken die uit protest PVV hebben gestemd, maar vervolgens zeggen dat ze het met een hoop dingen die Wilders heeft geroepen niet eens zijn. Ja, maar zo werkt het niet. Iedereen die PVV heeft gestemd draagt de volle verantwoordelijkheid, ook voor zaken waar men het niet mee eens is. Ik ben ook niet op alle fronten gelukkig met de manier waarop de VVD omgaat met de gezondheidszorg, maar ik heb wel op deze partij gestemd en daarmee draag ik ook verantwoordelijkheid voor wat er met de zorg gebeurt.

Tot mijn verbazing las ik in de krant dat Rijnwoude, c.q. Koudekerk, van plan is het vrachtverkeer dat van hun eigen industrieterreinen afkomt via Alphen naar de N11 en N207 te dirigeren. Dank u, mede namens de bewoners van Groenoord, Wielingen, Marsdiep en l'Universa. De Maximabrug is bittere noodzaak voor Koudekerk, dat begrijp ik best. We moeten op zoek naar een goede inpassing van deze brug en, zoals eerder gezegd, voor Alphen is de brug alleen maar interessant als deze in de toekomst aansluit op de grote rondweg. De weg door Groenoord wordt nog steeds de kleine bypass genoemd. Dat is eigenlijk geen bypass, maar één van de ontsluitingswegen die aansluit op de rondweg. Maar laten we het niet moeilijker maken dan het is: ik herhaal het nog maar eens: geen kleine bypass zonder grote rondweg!

Tijdens de behandeling van het jaarverslag heb ik een beroep gedaan op de eigen verantwoordelijkheid van onze inwoners. Je kunt niet in een stad leven en vervolgens geen enkele verantwoordelijkheid voor deze stad nemen. Ik heb het niet over de mensen die als vrijwilliger actief zijn bij groenonderhoud, sportclub of verzorgingshuis. Ik richt mij vooral tot de mensen die klagen, maar zelf niets doen, die de ruimte rond hun huis laten verloederen zonder zelf even een bezem te pakken, die rommel maken op straat die de gemeente moet opruimen en vervolgens roepen dat ze teveel belasting betalen. Kom op, doe eens wat!

Tenslotte lees ik over een grote reclamezuil bij het OTA-terrein. Ik moet eens precies nagaan hoe dat ding er precies uit komt te zien, maar een eerste reactie van mij is dat we voor zoiets geen wijziging van het bestemmingsplan zullen aannemen. De VVD vindt windmolens in het Groene Hart horizonvervuiling, ik zie op dit moment niet waarom dit geen horizonvervuiling is. Een van de redenen die ik hoor is dat de kraan die er staat groter is en deze zul niet opvalt, maar dat lijkt mij geen goede reden. Ik kom daar nog op terug.

Tot volgende week.

Reacties

Beste Ruud,
Blijkbaar moet je ook de kleur van bedrijfsgebouwen (en kranen) al in het bestemmingsplan opnemen. In wezen gaat het met dat reclamebord dus niet meer om horizonvervuiling, daar heeft Rijnwoude al voor gezorgd, en dan nu Van Uden, zodat m.i. die Alphense molens er nog wel bij kunnen.
Het punt is dat we toch geen bestemmingsplan gaan aanpassen aan de wens van een commercieel bedrijf als Van Uden, om hen van extra inkomsten te voorzien?
Wie heeft er nou wat voor dwaze afspraken gemaakt en waarom profileert ons college zich opnieuw als onbetrouwbare partner voor de bewoners van Gouwsluis?

Populaire posts van deze blog

Hippocrates

De volgende stap

Plannen