Fusiebesprekingen

Afgelopen maandag was de inwonersbijeenkomst in Rijnwoude over de mogelijke herindeling. De belangstelling was niet groot, naar ik begrepen heb rond de 40-50 niet-politici. De belangstelling voor de bijeenkomst in Alphen aan den Rijn was nog lager. Ik weet dat voor de laatste bijeenkomst veel publiciteit is geweest, van Rijnwoude weet ik dat niet. Je kunt mijns inziens wel stellen dat het fusieproces niet leeft in Alphen aan den Rijn. Ik begrijp dat wel. Er verandert voor Alphenaren weinig tot niets. Daarnaast hebben de Alphenaren 35 raadsleden gekozen om deze stad te besturen; Alphenaren verwachten dat wij gewoon ons werk doen.
Ik las in de krant (ik had zelf dienst op de huisartsenpost) dat iemand gezegd heeft dat Alphen tien jaar heeft zitten slapen, en nu pas wakker is geworden. Dat is een onjuist beeld. Alphen aan den Rijn stelt zich reeds vele jaren open voor herindelingsverzoeken van omliggende gemeenten. We hebben één keer actief gezocht naar een herindelingspartner, maar daar kregen we de deksel op de neus. Als we naar Alphen aan den Rijn zelf kijken, kunnen we prima als zelfstandige gemeente doorgaan als het moet, maar zitten er toch wel de nodige voordelen aan een fusie met Boskoop en Rijnwoude. Samen kunnen we enkele complexere vraagstukken, zoals de Oude Rijnzone, N207 en N209 beter aan, en zijn we als 100.0000+ gemeente een serieuze gesprekspartner voor provincie en Rijk.
Ook Rijnwoude moet de slag kunnen maken. Immers, in het collegeprogramma staat dat fusie een optie als als de meerwaarde daarvan is aangetoond. Welnu, dat is met het Berenschotrapport gedaan. Ik reken morgen dus op een constructief debat.
Er zijn enkele partijen die vinden dat een referendum gehouden moet worden over de mogelijke fusie. Los van de principiële bezwaren van de VVD tegen een referendum moet je nooit een referendum houden over een onderwerp waar de beslissing reeds is gevallen. De fusie komt er, vrijwillig of gedwongen. De bevolking daarover bevragen is derhalve zinloos en tast het vertrouwen van de bevolking in de democratie eerder aan dan dat het het vertrouwen vergroot.

Tot volgende week.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Hippocrates

De volgende stap

Much ado about nothing