Van de bomen en het bos

Er ligt opnieuw een plan voor voor een wandelbos. In april 2005 was er ook een plan. De VVD, Beter Alphen en Alphen Lokaal hebben destijds tegengestemd: het bos was klein en duur (ongeveer een kwart van de grootte van de Zegerplas á raison van destijds enkele miljoenen guldens) Destijds stemden SP en Alphen Eén voor het wandelbos. Wat schetst mijn verbazing toen ik las dat deze beide partijen nu plots ook tegen het bos zijn? Men was in 2005 van mening dat de wens van de Alphense burger gerespecteerd diende te worden, en dat mocht volgens A1 destijds wel wat extra geld kosten ook. Maar laat duidelijk zijn: er is wat mij betreft niets mis mee als partijen bij nader inzien van mening veranderen, dat getuigt van politieke moed. Wij gaan echter uit van een destijds genomen besluit van de raad. Dat is het vertrekpunt, vervolgens beoordeel je de plannen uitgaande van dat besluit, ook als je er tegen was.

Onze inwoners zullen inmiddels door de bomen het bos niet meer zien als het gaat om alle commotie rond de Lage Zijde. Ik hoop en verwacht dat de extra commissievergadering van aanstaande dinsdag helderheid gaat bieden waar het de ontwikkeling van de Lage Zijde betreft. De vrees van quasikundigen in het AD dat de MAB een miljoenenrekening zou indienen bleek in ieder geval niet gegrond, de rekening bleef beperkt tot 173.000 euro ex BTW. Ik hoop ook dat de vrees van sommigen dat het project Lage Zijde substantiële vertraging gaat oplopen ongegrond zal zijn. Laten we niet vergeten dat de MAB voor wat betreft de daadwerkelijke ontwikkeling uitsluitend over het Waterfront ging, en de Lage Zijde gaat over veel meer. Wat de kwesties rond antikraakwoningen en de schorsing van ambtenaren betreft zullen we tot december moeten wachten; dan is het onderzoek van BING klaar.

Aanstaande donderdag staat in ieder geval de start van een herzien communicatie- en participatiebeleid op de rol. Wanneer en op welke wijze gaan we inwoners betrekken en hoe zorgen we ervoor dat beleid ook echt 'samen' tot stand komt? Dit is een opiniërend debat. Het is wat ons betreft de bedoeling dat ook inwoners en organisaties betrokken worden bij de totstandkoming van een nieuw communicatie- en participatiebeleid. Immers, zij zijn het doel van de communicatie en participatie. Hoe willen zij op de hoogte gesteld worden van bepaalde ontwikkelingen, hoe willen ze betrokken worden bij de totstandkoming van nieuw beleid? In welke fase willen, en kunnen zij betrokken worden? Dat zijn allemaal vragen die beantwoord moeten worden.

Aanstaande vrijdag staat in het teken van jongeren. Overdag zit ik het gemeenteraadspel van scholieren van het Scalacollege voor. Ik heb dat vorig jaar ook gedaan, en dat is wel erg leuk om te doen. Aan het einde van de middag is de tweede jaargang van de uitreiking van de Ster van Alphen. Vijf kinderen tussen 6 en 12, en vijf jongeren tussen 12 en 18 jaar krijgen een Ster uitgereikt voor een bijzondere prestatie. Het meest ontroerende moment van vorig jaar was de jongen van ik meen 7 jaar die in de tijd dat zijn kleinere zus behandeld werd voor kanker zich echt als de grote broer zich over haar had ontfermd. Ik ben benieuwd welke bijzondere verhalen er dit jaar weer vast zitten aan de sterren.

Tot volgende week.

Reacties

Reinder Koornstra zei…
Beste Ruud,
Zelfs ik was toen voor, ik was zelfs voor het cultuurhuis. Maar dat was allemaal wel VOOR de kredietcrisis.
En over dat Lage Zijde verhaal heb ik ´toevallig´ net een heel blog gemaakt.
Voor mij, als retailplanoloog, en voor al die Alphense retailers, is natuurlijk alleen dát stuk van het plan relevant. De flats worden echt wel gebouwd, door Wonen Centraal.

Populaire posts van deze blog

Hippocrates

De volgende stap

Much ado about nothing