Alphen heeft het

Deze slogan borrelde op bij het zien van de vele posters met 'Alphen krijgt het' waarop onder andere onze bode Hennie schittert. Wat bedoel ik? Een bekende cabaretier, Fons Jansen, heeft ooit eens gezegd in reactie op de slogan van 'De Bijenkorf heeft het': 'Ik heb het ook wel eens, maar ik zet dat niet op mijn gevel.'

Met 'het' bedoel ik in dit geval de intrinsieke kracht van onze gemeente. De kracht van zijn inwoners en andere betrokkenen zelf initiatieven te nemen en zaken op poten te zetten. Ik moest hier aan denken toen ik de nieuwe locatie van de Hospicegroep Alphen-Nieuwkoop bezocht aan de Berkenstraat. Met de inzet van het bestuur en zijn vele vrijwilligers en de steun van sponsors die in natura of in geld een bijdrage hebben geleverd is er een hopice gekomen met drie kamers waar zij trots op mogen zijn. Van de indeling tot en met de woonaccessoires is te zien dat er met veel liefde en inzet is gewerkt. Diverse bijdragen, onder andere een gratis keuken van een Alphense keukenleverancier en een gratis door de tuinman  in ijltempo geplaveide en beplante tuin, hebben geleid tot een fantastisch resultaat. Als huisarts hoop ik daar zo weinig mogelijk te hoeven komen, maar in ieder geval hebben we nu in Alphen een modern hospice met drie bedden in plaats van dat ene bed in de Driehoorne.

Dezelfde inzet zie je bij de organisatoren van evenementen. Neem Culinair Alphen. Niet ontmoedigd door een culinairloos jaar hebben zij de draad opgepakt en er wordt hard gewerkt aan een prachtige, en ongetwijfeld culinair hoogstaand, editie 2011 van dit festijn.

Onze inwoners mogen dezelfde inzet verwachten van het gemeentebestuur (college van BenW en de gemeenteraad). En hoewel dat nog niet zichtbaar is, wordt er hard gewerkt om weer aan deze verwachtingen te kunnen voldoen, om een gemeentebestuur te krijgen dat open en transparant handelt, dat waar nodig en mogelijk in overleg treedt met onze inwoners, dat plannen en initiatieven ongeacht de herkomst met een positieve houding benadert. Ik hoop daar binnen enkele weken meer over te kunnen vertellen.

Tot volgende week.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Hippocrates

De volgende stap

Plannen