Vertragingstactieken

Tijdens de behandeling van de Cultuurzone versus Cultuurhuis in de commissie is door leden van de oppositie gevraagd om een contraexpertise van het onderzoek dat Twijnstra Gudde heeft gedaan omtrent de haalbaarheid van een Cultuurzone aan de Hoge Zijde. Dat onderzoek is verricht op verzoek van de raad naar aanleiding van een plan van Nieuw Elan voor een Cultuurzone aan de Hoge Zijde, omvattende het oude Scalagebouw met aanbouw en het oude stadhuis. Uit beide onderzoeken blijkt dat er te weinig vloeroppervlak is om in de Cultuurzone aan het programma van eisen te voldoen, tenzij we bereid zijn om het complete stuk grond van het oude Scalagebouw tot het nieuwe stadhuis meerlaags te bebouwen.
Welke gevolgen heeft de Cultuurzone zoals de oppositie deze voorstelt:
- De Lage Zijde heeft geen enkele niet-commerciƫle publiekstrekker meer, terwijl o.a. in Groningen is aangetoond dat dat juist de loop in het centrum mede bepaalt.
- De bewoners van de Stevinstraat en De Smethstraat kijken tegen een volledig bebouwde muur aan, terwijl zij reeds het nodige te verduren hebben gekregen met de bouw van het nieuwe stadhuis.
- Er ontstaat verkeersoverlast rond het Burg Visserpark.
- Er moeten monumentale bomen worden gekapt.
Maar de oppositie bedacht een nieuwe motie die bepaalt dat de raad bepaalt of gebouwen met een grote cultuurhistorische waarde een publieke functie moeten krijgen c.q. behouden. Een overbodige motie. De raad heeft reeds de mogelijkheid om dat desgewenst te bepalen. Als voorbeelden van deze gebouwen zijn het oude stadhuis, het Scalagebouw en het Fortisgebouw genoemd. In de wandelgangen is atelierruimte in het Scalagebouw genoemd. Dat is geen publieke functie; onder publieke functie verstaan we dat het gebouw voor iedereen toegankelijk is. Voor het oude stadhuis is het behoud van de publieke functie reeds eerder vastgelegd. Het Scalagebouw krijgt geen publieke functie maar heeft de bestemming wonen (er komen appartementen is, het gebouw is nu nog onder de curator maar een nieuwe koper heeft zich reeds gemeld) en het Fortisgebouw, dat thans nog geen eigendom is van de gemeente, heeft reeds een nieuwe bestemming in het plan voor de Lage Zijde, namelijk horeca. Helaas heeft de oppositie het college zo gek gekregen om de juridische implicaties van de motie te beoordelen alvorens hem definitief in te dienen. Tot deze tijd mag er met de genoemde gebouwen niets gebeuren. Weer een vertraging van een maand, voor niets. Immers, reeds in de raadsvergadering is duidelijk geworden dat:
- de motie sowieso verworpen zal worden
- het Cultuurhuis aan de Lage Zijde gaat verschijnen
- het Scalagebouw gewoon wordt verbouwd tot appartementen waarbij de beeldbepalende buitenzijde gewoon blijft bestaan
- de plannen aan de Lage Zijde gewoon doorgaan inclusief de horecabestemming van het Fortisgebouw.
Tot volgende week.
Reacties
als huisarts heb jij natuurlijk niet veel meegemaakt van de crisis, maar die is er toch echt wel hoor!
Ook de gemeente moet bezuinigen. Waarom blijft de coalitie toch zo doordrammen op het onzalige idee van een "bruisend" cultuurhuis? Je gelooft toch niet zelf dat het een publiekstrekker wordt. Dat zijn de beoogde gebruikers nu ook niet.
Verder gebruikt de gemeente wel heel erg makkelijk het NUON-potje. Waarom niet wat direct aan de burgers teruggegeven?
Weet je al hoeveel verlies de Lage Zijde, het Stationsplein, Nieuwe Sloot etc. gaat opleveren?
VVD-wethouder Lyczak heeft nu ook niet zo'n goede reputatie als het op bouwen binnen de begroting aankomt.
Wie is er straks verantwoordelijk als het helemaal fout gaat?
Hoeveel burgers zijn voor jullie plan?
De 138 miljoen is voor het overgrote deel goodwill. De nieuwe energiegiganten zetten dit op de balans en schrijven het af. Die kosten worden de komende jaren in het energietarief verwerkt. De burgers van Alphen gaan dus de komende jaren 138 miljoen verdisconteerd in hun energierekening betalen.
Jullie kunnen het toch niet maken daar zo makkelijk mee om te gaan?