What's in a name?

Er is veel ophef ontstaan over de uitkomsten van de raadpleging van onze inwoners over de nieuwe gemeentenaam. In Boskoop is veel campagne gevoerd voor de naam Rijn en Gouweland. Dat is te merken, de opkomst ligt in Boskoop rond de 40%, In Alphen aan den Rijn 35% en in Rijnwoude 33%.

Dankzij de gewogen stemming, waar ondergetekende ook voor gestemd heeft, komt de naam Rijn en Gouweland als eerste uit de bus. Kijken we naar absolute stemmen, komt de naam Alphen aan den Rijn met een grote meerderheid naar voren. De vraag is hoe we als gemeenteraden met deze uitslag omgaan. Iemand vroeg zich tegenover mij af wanneer we ophouden met Boskoopse en Rijnwoudse stemmen zwaarder te tellen, of dat we dat de komende tijd bij meer besluiten zullen doen. In een tweet vroeg iemand zich af of Boskoopse en Rijnwoudse inwoners in de toekomst ook naar rato belasting zullen betalen.

Voor de naam Rijn en Gouweland spreken twee zaken: het is een nieuwe naam, dat is prettig voor de twee andere gemeenten, en volgens afspraak heeft deze naam met de gewogen stemming de voorkeur van de bevolking.

Voor de naam Alphen aan den Rijn pleiten de volgende zaken: het is een bekende naam, iedereen weet waar Alphen aan den Rijn ligt. De naam Alphen aan den Rijn heeft een absolute meerderheid gekregen onder de huidige inwoners van Alphen aan den Rijn én onder de inwoners van de toekomstige gemeente.

Hoe ga ik als Alphens raadslid met deze uitslag om? Als ik mij aan een eerder genomen besluit houd, en dat ben ik gewoon te doen, kies ik voor de naam Rijn en Gouweland. Anderzijds ben ik ook niet van: het besluit is eenmaal genomen, en ook al pakt het slecht uit, we houden ons er toch aan. Dat zijn (niet in dit geval trouwens) vaak onnodig dure besluiten.
Als ik naar de cijfers kijk, het gewone democratische principe hanteer dat de meeste stemmen tellen, dat, ongeacht of ik naar onze huidige gemeente kijk of naar de toekomstige, de meerderheid voor Alphen aan den Rijn heeft gestemd, ik als ik voor Alphen aan den Rijn kies niet telkens hoef uit te leggen waar ik raadslid ben, kies ik voor Alphen aan den Rijn.

Dat is het duivels dilemma waar ik, en naar ik aanneem de gehele raad, voor sta. Welke keuze we ook maken, we doen het nooit goed. Kies ik voor Rijn en Gouweland, heb ik weliswaar een eerder besluit gerespecteerd, maar ga ik feitelijk tegen de meerderheid van de stemmen in, helemaal als ik kijk naar de mensen door wie ik ben gekozen, de huidige Alphenaren. Kies ik voor Alphen aan den Rijn, zullen mensen zeggen dat ik afspraken schend. In beide gevallen zullen er mensen zijn die vinden dat er niet naar hen is geluisterd.

Heb ik spijt dat ik heb ingestemd met de procedure van een raadpleging en een gewogen stemming? Als haren op mijn hoofd, en ik heb gelukkig nog veel haar.

Weet ik wat ik ga doen? Nee, nog niet, maar ik heb nog tijd. Het is geen onderwerp om van wakker te liggen, maar wel een onderwerp om nog veel en lang over te praten.

Tot volgende week.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Hippocrates

De volgende stap

Much ado about nothing