Bemoeienissen

Ik ben gisteravond teruggekomen van wintersportvakantie. Weinig sneeuw, te weinig om te langlaufen, gelukkig voldoende voor de kinderen om te skiën. Wel veel zon, met uitzondering van vrijdag en zaterdag (storm en regen). Ik heb daar elke dag de Volkskrant en de Telegraaf gekocht. Dat leverde op zich reeds boeiende verschillen op. Grote artikelen in de Telegraaf waren kleine artikelen in de Volkskrant, en omgekeerd.

Wat is mij opgevallen? Ten eerste de ophef over het filmpje van Wilders. Ik heb daar eerder iets over gezegd, en ik blijf er bij. Onze vrijheid van meningsuiting is een groot goed. Ik vind het geen pas hebben dat onze premier en enkele ministers Wilders proberen over te halen om de film niet uit te zenden uit angst voor de mogelijke gevolgen. We kunnen wat dat betreft een voorbeeld nemen aan de moed van de Denen. Als er landen, regeringen en groeperingen zijn die niet (willen) begrijpen dat het (mogelijke) filmpje van een islamofobe populistische politicus iets anders is dan de mening van hét Nederlandse volk en de Nederlandse regering, zij dat zo. Ik stikte zowat in mijn semmeltje van het lachen toen ik las dat de film "Waar is het paard van Sinterklaas" verboden is op het filmfestival in Egypte, waarschijnlijk doordat in Nederland misschien het filmpje van Wilders uitgezonden gaat worden. Hoe kleinzielig kun je zijn? Ik hoorde gisteren een allochtone Nederlander in het journaal zeggen: "Ik heb de film niet gezien, laten we de film eerst bekijken en vervolgens commentaar geven." Verstandiger kun je het niet zeggen. Als er strafbare feiten door Wilders worden gepleegd, hebben we in dit land onafhankelijke rechters om daar iets aan te doen. Zo niet, staat het iedereen vrij via het debat het filmpje aan te vechten. Verbieden? Ik dacht maar van niet.

In datzelfde semmeltje stikte ik toen ik alle ellende van de regering las: het gratis maken van de schoolboeken en de Bosbelasting op AOW lijken onuitvoerbaar, de Belastingdienst is één grote puinhoop en minister Donner verveelt zich zo dat hij het ontslagrecht (terecht overigens) weer eens ter discussie stelt, dit tot grote woede van de PvdA en (tot mijn verwondering) Christenunie. Maar ja, je kunt beter op het pluche zitten en leuke maar onuitvoerbare dingen roepen dan impopulaire maar noodzakelijke maatregelen nemen. Moeten we er maar niet eens mee stoppen, dames en heren? Hoeveel ellende kan een kabinet verdragen?

Ik heb een artikel gelezen over de subsidiering van non-gouvernementele organisaties en actiegroepen. Het is griezelig om te moeten constateren dat onduidelijk is hoe actiegroepen en belangenverenigingen aan de centen komen. Ik pleit er voor dat iedere groep met een (semi-)publiek karakter (dus ook politieke partijen en bewegingen) openbaar moet maken van wie zij welke fondsen heeft ontvangen. Ik las dat onder andere mevrouw Verdonk dat niet wil. Elke politicus moet zonder last of ruggespraak zitting hebben in gemeenteraad of Tweede Kamer. Dat moet controleerbaar zijn, met andere woorden: ik wil graag weten of mevrouw Verdonk geld krijgt van organisaties of mensen voor wie zij later een lans blijkt te breken in de Kamer. Daar moet geen onduidelijkheid over bestaan.

Zo vraag ik mij ook af of de heer Koornstra wel zitting moet hebben in het comité Thermen II. Moet je je als politicus daar mee bemoeien? Sterker nog, ik vind van niet, en vind dat laakbaar en niet integer. Op een mail van mij aan de heer Koornstra heeft hij niet gereageerd. Hoe kun je als gemeenteraadslid zitting hebben in een comité dat wil meedenken over de inrichting van de Thermen, terwijl je als gemeenteraadslid een oordeel moet vellen over de uiteindelijke plannen? Dat mag gewoon niet. Evenzeer is het laakbaar dat mevrouw de Groot achter de rug van het college correspondeert met de bewindvoerder van het Kasteel, sterker nog, dat de bewindvoerder mevrouw de Groot een mail stuurt met inhoud die niet bekend is aan het college dat nog met de bewindvoerder in onderhandeling is over het Kasteel. Zij trok haar motie om het Kasteel van extra geld te voorzien wel erg snel in na kritiek op de motie van onder andere mijn kant. Voornoemde twee politici gaan erg ver, te ver om de gunst van de kiezer te verwerven.

Tenslotte: in de Volkskrant heb ik ook twee artikelen gelezen van PvdA politici die er kort gezegd voor pleiten om de regering en de Kamer zich minder, of niet te laten bemoeien met zaken die des gemeente zijn. Dat is mij uit het hart gegrepen. De regering en de Kamer hebben er een handje van om zich te blijven bemoeien met zaken die zij over de schutting in de tuin van de gemeente hebben gegooid, of zijn bang zaken los te laten die aantoonbaar beter door de gemeente kunnen worden uitgevoerd. Den Haag, bemoei u met uw eigen zaken, wij redden het wel zonder uw bemoeienis.

Tot volgende week.

Reacties

Anoniem zei…
Identiteit toegevoegd aan einde boodschap

Geachte heer Gebel,

Wij hebben getracht Comite Thermen 2 open en transparant naar buiten toe te presenteren. Hierbij hebben wij specifiek energie gestoken in het duidelijk maken van onze koers, doelen en de rol van de eventueel politiek actieve(n) in ons Comité.
Deze informatie was op 22 februari nogmaals uitgebreid aangeboden aan o.a. uw partij.
De rigide kwalificaties die u, in navolging van Tseard Hoekstra, via de heer Koornstra eveneens aan ons Comité hebt toegevoegd zijn onnodig, onjuist en gebaseerd op slechte informatie. Met één telefoontje of mailtje had hier een stuk genuanceerder en goed onderbouwd stuk uit kunnen komen.
Aangezien dit wel de grootste regionale krant heeft gehaald zijn wij zo vrij geweest hier een onderbouwde persverklaring op uit te geven met dezelfde informatie als ook de VVD heeft mogen ontvangen.
Wat ons betreft is dit een valse start en willen wij ons blijven inzetten voor een constructieve en goede relatie met alle partijen, OOK de VVD.
Wij kunnen ons namelijk niet voorstellen dat u negatief tegenover het idee staat van : een zo goede en optimaal mogelijke rol van het herbouwde zwembad in de Alphense samenleving.

Hoe wij dit in meer detail zien kunt u nakijken in de nieuwsbrief van 22 februari j.l. welke het VVD secretariaat en uw wethouders ongetwijfeld hebben.
Binnenkort nodigen wij u partij graag uit voor een goed gesprek.

Met vriendelijke groet

Hans den Brinker
Secretaris
Comité Thermen II
e-mail : comitethermen2@gmail.com
R.S. Gebel zei…
Geachte heer den Brinker,

Dank voor uw reactie. Ik begrijp het misschien niet helemaal, maar als de heer Koornstra of enig ander gemeenteraadslid van Alphen aan den Rijn lid is van uw comité, kan en mag dat gewoon niet, ongeacht welke rol een raadslid daarin speelt. Dat is niet rigide, maar in lijn met de eed of gelofte die je als raadslid aflegt en het feit dat je zonder last of ruggespraak in de raad dient te zitten. Daarmee val ik uw comité niet aan, maar het betreffende raadslid zelf.
Tegenover uw idee rond het zwembad sta ik in het geheel niet negatief, maar dat laat bovenstaande onverlet. Ik zie een goed gesprek met vertrouwen tegemoet.
Overigens heb ik misschien iets gemist door mijn vakantie, maar ik weet niet op welk artikel, noch op welke krant u doelt, dat hoor ik graag van u. U kunt mij dat desgewenst ook mailen op rgebel@alphenaandenrijn.nl.
Anoniem zei…
Geachte heer Gebel,

AD-Groene Hart, 5 maart 2008. Katern Alphen Dichtbij, Pagina 2 linkerzijde, net boven het midden "Kritiek VVD op Comité Thermen II"

Vwb uw terechte opmerking dat een raadslid een eed aflegt citeer ik onze laatste reactie aan Tseard Hoekstra 26 feb. j.l.

"...Wij hebben het standpunt van het comité uiteengezet en benadrukken nogmaals dat dhr Koornstra in goed nederlands "his own man" is. Het comité is vrij om af te wijken van zijn adviezen/meningen en dat is wederzijds. De gedefinieerde koers en doelen laten deze ruimte. Op een aantal punten verschillen en verschilden de mening van LA/AS en een deel van de comitéleden. Die vrijheid is er en blijft er, voor eenieder...."

Reinder heeft, naar ik begrepen heb, inmiddels ook richting u gereageerd. Zoals hij het oneerbiedig noemt is hij comitélid met de status GAST. Met zijn ervaring in de materie en politieke ervaring is hij een klankbord die zaken in bepaald perspectief kan plaatsen. In deze relatie bestaat er geen enkele vorm van last/ruggespraak/verantwoording of anderzins horigheid. De heer Koornstra onderschrijft hooguit een punt waar, zo goed als de hele raad, in eigen bewoordingen, bij het raadsbesluit voor is gaan staan: Met de herbouw van de Thermen II iets goed neerzetten voor de Alphense samenleving. Klinkt idealitisch, maar dat zijn one-liners meestal. Uw punt van last/ruggespraak vervalt daarbij.

Ofschoon een weblog misschien daarvoor misschien niet de meest aangewezen plaats is had een meer genuanceerde benadering u gesierd. Een aantal mensen had dat zeker van u verwacht. Hetzelfde geldt voor dhr. Hoekstra, hij sprak mij na de commissievergadering aan op een bepaald punt hoe ik de wethouder benaderde. Dat het sjieker was geweest bepaalde kritiek op een minder agressieve wijze in een persoonlijk gesprek te bespreken.

Ik ben blij dat 'I can return the favour', dat is nu precies waar hier de schoen wringt. U beide sabelt 'en plein public', zonder wederhoor en in oversized termen een collega raadslid neer en schuift hem hierbij allerlei onethische kwalificaties in de schoenen. Om dit karaktermoord te noemen zou betekenen dat ik mezelf aan dezelfde fout bezondig. Deze, mogelijk onbedoelde, tweetrapsraket draagt
echter op zijn minst de schijn in zich.

Wij schatten u, uw partij en uw collega's hoger in. Ik denk dat het citaat "Dat heb zo'n jongen toch niet nodig" een aardige vlag is die de lading dekt. Wij respecteren uw persoon, uw zienswijzen en politieke standpunten; ongeacht of we het hier persoonlijk mee eens zijn.
Wij verwachten daarbij evenzeer een zelfde vorm van professioneel respect terug.

We zien uit naar een constructieve vorm van samenwerking.

Met vriendelijke groet

Hans den Brinker
namens
Comité Thermen II

PS. Reinder Koornstra is oud en wijs genoeg zijn eigen boontjes te doppen, hij zal zelf de eerste zijn dit te beamen Aan de andere kant willen wij graag pal staan voor mensen die samen met ons het Comité vormen.
R.S. Gebel zei…
Geachte heer den Brinker,

Wij blijven het oneens. Je dient als raadslid elke vorm van belangenverstrengeling te vermijden, en de term gastlid van het comité doet daar niets aan af.
Bovendien bedient u zich van zware termen, daarbij blijkbaar over het hoofd ziende dat ik de heer Koornstra eerst persoonlijk heb gemaild en geen antwoord heb ontvangen, zoals ik op mijn weblog zeg. Ik heb ook nu geen mail van hem gehad. We komen wat dit betreft blijkbaar niet nader tot elkaar, het zij zo.

Populaire posts van deze blog

Hippocrates

De volgende stap

Much ado about nothing