Deze week in deze week: de afgelopen week

Gisteren hebben college en raad een bezoek gebracht aan de Componistenbuurt. Gelukkig hebben veel inwoners ons weten te vinden. Erg inzichtelijk was de actie waarbij kinderen uit de buurt in elke hondendrol een vlaggetje hadden gestoken. Ze kwamen op 720(!) vlaggetjes. Op zich een vrolijk gezicht, maar met een bedroevende achtergrond. Blijkbaar zijn er veel hondenbezitters die niet de moeite nemen om de uitwerpselen van de hond in een zakje te deponeren en in een prullenbak te stoppen. Een schande, overtredingen op dit gebied kunnen wat mij betreft niet streng genoeg worden bestraft. De gemeente heeft ook een rol, maar ik ben er van overtuigd dat na dit wijkbezoek de nodige maatregelen getroffen zullen worden om hondenpoep te bestrijden. Ook zullen er prullenbakken bij de zitbanken worden geplaatst. Een laatste punt dat ik terug hoorde komen is de mogelijkheid dat stukken groen opgeofferd kunnen worden ten behoeve van de parkeerplaatsen. Dat vinden de bewoners geen goed idee, de meesten geven aan juist vanwege het groene karakter in deze wijk te wonen, en geen parkeerproblemen te ervaren. Bovendien lijken er met wat simpele ingrepen tijdens de ophogingsoperatie (er komt in het tweede kwartaal een voorlichtingsbijeenkomst hierover) sowieso meer parkeerplaatsen gecreëerd te kunnen worden.

Burgemeester Schoof heeft zijn vertrek aangekondigd. Het is nog te vroeg voor een afscheidwoord, hij blijft nog even, maar ik moet zeggen dat ik mij niet gerealiseerd had dat zijn ambtstermijn in februari 2009 sowieso afloopt. Jammer voor de gemeente dat hij gaat , maar voor hem heb ik alle begrip. We moeten maar zien dat we een minstens even goede burgemeester voor hem in de plaats krijgen. Ik hoop in ieder geval dat we de beste kandidaat zullen kiezen, en dat het geen rol speelt van welke partij iemand lid is. Een burgemeester staat immers boven de partijen. Ik denk dat weinig inwoners kunnen vertellen (hoewel, gezien alle publiciteit nu natuurlijk wel) van welke partij Nico Schoof is, en dat is één van de grootste complimenten die je kunt krijgen als burgemeester.

In de kwestie rond het lidmaatschap van raadslid Koornstra van comité De Thermen II wil ik graag verwijzen naar artikel 2 en 3 en bijbehorende toelichting van de 'gedragscode voor bestuurders van de gemeente Alphen aan den Rijn'. Enkele citaten: "Reeds de schijn van belangenverstrengeling moet worden vermeden." en "Een goede functievervulling en handhaving van onpartijdigheid en onafhankelijkheid dienen bepalend te zijn bij de beslissing of een nevenfunctie aanvaard wordt." Dat het comité geen rechtsvorm heeft is geen reden een lidmaatschap van het comité niet aan te melden bij de griffie, het feit dat de heer Koornstra aangeeft voor de besluitvorming in de raad het comité te verlaten doet geen afbreuk aan de belangenverstrengeling. Maar goed, lees de gedragscode op bis.alphenaandenrijn.nl en oordeel zelf. Wij vragen integriteit van andere bestuurders en ambtenaren, het lijkt mij dat we dat ook van onszelf moeten vragen.

Gisteren de uitreiking van de vrijwilligersprijzen bijgewoond. Onder de leuke, soms hilarische begeleiding van cabaretgroep de Gemeentereiniging uit Nijmegen overhandigde de wethouder de vrijwilligersprijzen aan mevrouw Rem en aan de buurtvereniging Akker- en Boterbloem. Wat minstens zoveel indruk maakte was de indrukwekkende groslijst van aangemelde vrijwilligers. Vrijwilligerswerk is het cement van de samenleving, en wethouder van Wersch noemde vele initiatieven die ertoe bij moeten dragen dat vrijwilligers en mantelzorgers nog beter ondersteund gaan worden. Opvallend was overigens de grote afwezigheid van oppositiepartijen. Ik vind het moeilijk voor te stellen dat zij vrijwilligerswerk niet belangrijk vinden.....

Tot volgende week.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Hippocrates

De volgende stap

Much ado about nothing