Wakend over veiligheid

Vorige week donderdag is er een hele avond besteed aan het onderwerp veiligheid. Vertegenwoordigers van gemeente, politie en brandweer zaten klaar om de jaarplannen van gemeente en politie en het plan tot regionalisering van de brandweer toe te lichten. ´Het was stil aan de overkant´, zal ik maar zeggen. Van de oppositie heb ik nauwelijks iets gehoord, het waren vooral VVD, PvdA en CDA die vragen stelden, naast de heer Koornstra die een terechte opmerking over de cijfers in de Eddelstenenbuurt had. Blijkbaar vinden de oppositiepartijen, net als wij overigens, dat er in Alphen aan den Rijn veel goeds gebeurt op het gebied van uw veiligheid. We waren blij te horen dat, zoals ik twee weken geleden op mijn weblog vroeg, de gemeente van plan is de werktijden van de afdeling Toezicht en Handhaving Openbaar Gebied (THOG) te verruimen naar 23.00 uur. Dat zal het veiligheidsgevoel doen toenemen en overlast beperken. De hoeveelheid blauw op straat neemt ook toe, waardoor het subjectieve veiligheidsgevoel van mensen ook toeneemt. Het aantal bikers (agenten op de fiets) neemt toe, agenten in opleiding worden ook ingezet voor surveillancetaken, en de politie probeert zo veel mogelijk controles (alcohol, veiligheidsgordel, fietsverlichting) zo zichtbaar mogelijk te doen zodat men ziet dat de politie actief is. Het is niet zo veel als wij zouden willen, aan de andere kant moet de politie het doen met de middelen die zij heeft. Meer inzet voor surveillance betekent minder inzet op andere noodzakelijke gebieden. De raad wordt ook beter in staat het beleid te controleren en aan te passen middels de buurtveiligheidsmonitor en de landelijke monitor. Dat zal er ook voor zorgen dat we betere streefcijfers kunnen opstellen en beter kunnen controleren of deze streefcijfers worden gehaald.

Justitie waakt over uw en mijn veiligheid. Prima. Nu weet ik natuurlijk alleen uit de media wat er over de zaak Germaine en het doodrijden van de tasjesdief is gezegd. Maar ik weet ook dat de rechtstaat staat of valt met het geloof in dezelfde rechtstaat door de inwoners van deze staat. Ik weet niet hoe het met u zit, maar ik kan niet uitleggen dat iemand die met zijn dronken kop iemand dood rijdt er vaak met een mildere straf vanaf komt.

Schijnveiligheid. Dat is wat SOS huisarts zegt te bieden. De huisarts is volgens deze organisatie tegenwoordig zo slecht bereikbaar dat er een organisatie is opgericht door een zakenman die zegt over een netwerk van 700 artsen (voornamelijk basisartsen heb ik begrepen) te beschikken dat er voor moet zorgen dat als u een arts aan huis nodig heeft deze binnen een uur voor uw deur staat. Laat ik voorop stellen dat ik ook vind dat huisartsen anno 2008 niet slecht bereikbaar horen te zijn. Naast de gewone afsprakenlijn moet iedere huisarts tenminste over een bij de patiënten bekende spoedlijn te beschikken, die bij afwezigheid direct staat doorgeschakeld naar de mobiele telefoon van de betreffende huisarts of de spoedlijn van diens waarnemer. Antwoordapparaten op spoedlijnen kunnen gewoon niet meer! Maar of u nu geholpen bent met een organisatie die er voor zorgt dat er binnen een uur (huisartsen hebben een aanrijtijd van maximaal 15 minuten bij spoedgevallen) een, vaak relatief onervaren, basisarts aan uw bed staat, is de vraag. Niet gehinderd door enige voorkennis over uw ziektegeschiedenis zal deze arts uw situatie moeten beoordelen. Het lijkt mij geen verbetering.

Tot volgende week.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Hippocrates

De volgende stap

Much ado about nothing