Palen slaan

Het was een periode van palen slaan. Ten eerste wil ik het slaan van de eerste paal van het bezoekerscentrum van het IVN noemen. Een echte mijlpaal. Als alles goed gaat is het centrum eind dit jaar klaar. Ik zie er erg naar uit.

Mevrouw Verdonk stond deze week voor paal. Ik weet niet hoor, maar als ik mij bedreigd zou voelen, en mijn beveiliging wordt teruggeschroefd, zou ik als laatste willen dat dat in de publiciteit komt. Maar nee hoor, als je inhoudelijk niets te melden hebt moet je op een andere manier in het nieuws komen. Onzin, zegt u? Oh ja? Is het toeval dat mevrouw Verdonk bij KB verschijnt en dit aan het einde van de avond bekend maakt, zodat het kabinet niet meer kan reageren en in de ochtendkranten alleen haar verhaal staat? Of dat zij nota bene het debat dat over haar gaat (schande!) voortijdig verlaat om nog net Ferry Mingele van Den Haag Vandaag te woord te kunnen staan? Kom nou, zoveel toeval bestaat niet. Zij beweerde ook zich overvallen te hebben gevoeld door het besluit, terwijl ze al bijna een jaar met Tjibbe Joustra in gesprek is. Hoezo overvallen? Zij heeft nog steeds beveiliging, zij het minder, en deze beveiliging wordt opgeschroefd als er tekenen van concrete dreiging zijn. Dat lijkt mij voldoende, de NCTB is niet gek. De mannen met baarden in de tuin? Ik denk dat het tuinkabouters zijn.

Ook rond de herbouw van het zwembad op locatie De Thermen zijn paaltjes geslagen, piketpaaltjes wel te verstaan. Er worden nu allerhande pogingen ondernomen deze paaltjes te verzetten, maar helaas. Tegenwoordig worden de raadsvergaderingen opgenomen en kunt u ze beluisteren via de website van de gemeente. Uit deze verslagen is goed op te maken welke kaders we hebben meegegeven: het nieuwe bad wordt een verenigingenbad, indien mogelijk wordt recreatief zwemmen mogelijk gemaakt, en alle zwemmers en verenigingen van Thermen en Hoorn betalen mee aan de meerkosten. Immers, door een zwembad op locatie De Thermen te bouwen hebben zwemmers in De Hoorn het voordeel dat het buitenbad en de ligweide zijn gespaard, en zijn er geen drukke perioden als bijvoorbeeld AZC thuis speelt, en de verenigingen beschikken over een groot bad. Iedereen heeft voordeel, iedereen betaalt mee!

Het wijkbezoek in Ridderveld liet het beeld zien van een leuke wijk waar de meeste zaken goed zijn geregeld. Wat onlogisch geplaatste prullenbakken, een geruimde speeltuin die er nu troosteloos bijligt, parkeerproblemen, onduidelijke verkeerssituaties en zwerfvuil zijn enkele van de problemen die door de bewoners zijn aangestipt en die door de gemeente aangepakt zullen worden. Wat het zwerfvuil betreft: ik heb de suggestie gedaan om bij het volgende wijkbezoek prikstokken, grijpers en vuilniszakken mee te nemen. We lopen er toch en zo kunnen we gelijk wat aan het zwerfvuil doen en geven we als gemeente ook het goede voorbeeld. Ik ben benieuwd of het gaat lukken.

Ten aanzien van de voorjaarsnota hebben we de nodige technische vragen gesteld, die laten zien waar de pijnpunten voor ons zitten: de OZB-verhoging, de drastische verlaging van de algemene reserve (zeg maar de financiële buffer voor moeilijke tijden), de bezuiniging op de muziekschool, het interen op de overige reserves zijn de voornaamste bezwaren. Ik ben benieuwd naar de antwoorden.

Tot volgende week.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Hippocrates

De volgende stap

Much ado about nothing