Macht of invloed

'Leuk, zeker, als eerste raadslid op de lijst van machtigste mensen van Alphen aan den Rijn staan', vroeg iemand mij gisteren. 'Ja, wereldberoemd in Alphen', lachte ik terug. Natuurlijk voel ik mij gevleid; 'Alles is ijdelheid' staat er op een tegeltje dat bij één van mijn beste vrienden thuis hangt. Maar ik houd zelf niet zo van het woord macht. Macht heeft voor mij een negatieve bijklank; het is iets dat je met geweld of met andere zaken afdwingt en dat je voor persoonlijk gewin gebruikt. Ik spreek liever van invloed; invloed krijg je en/of wordt je gegund, en wend je aan voor, in mijn geval, de gemeente Alphen aan den Rijn. De invloed die ik als raadslid heb, heb ik maar zeer ten dele als individu. Natuurlijk wordt er, als fractievoorzitter van de grootste fractie in de gemeenteraad, naar je geluisterd als je iets te melden hebt, en ben je in staat zaken in gang te zetten. Maar dat is mij gegeven door de fractie die mij tot voorzitter heeft gekozen, hetgeen weer het gevolg is van het feit dat de ledenvergadering mij tot lijsttrekker heeft gekozen. Het feit dat wij de grootste fractie zijn is ons gegeven door de kiezers die zich in grote getale hebben kunnen vinden in wat de VVD de afgelopen jaren heeft gedaan en wat de VVD de komende jaren van plan is. Dat wij zaken voor elkaar krijgen, is echter niet mogelijk zonder dat de meerderheid van de gemeenteraad dat goedkeurt, coalitie én oppositie. Sterker nog, er gebeurt in deze stad niets zonder dat de gemeenteraad dat goedkeurt. Geen projectontwikkelaar kan aan de slag, geen stukje huisvuil wordt opgehaald, geen tegel gaat in de stoep, geen boom in de grond, geen strooiwagen de weg op zonder dat de gemeenteraad dat heeft goedgekeurd. Ook als grootste fractie moet je de raad overtuigen van jouw ideeën. Een simpel voorbeeld: de Ster van Alphen. Door mij geïnitieerd, maar als mijn fractie mij niet de ruimte had gegeven het voorstel in te dienen, de raad het voorstel niet had goedgekeurd en de wethouder het niet had uitgevoerd, was er niets gebeurd. Dus ik heb een voordracht voor de machtigste van Alphen 2011: de gemeenteraad. Maar voor 2010: John, gefeliciteerd met de eerste plaats.

Macht, of beter invloed, speelt ook een rol bij de herindeling, de fusie. De VVD is voor een fusie met Boskoop en Rijnwoude. Het vergroot de invloed die we hebben op provinciaal en rijksniveau, we zijn beter in staat om zaken als bereikbaarheid (N207, Maximabrug), Oude Rijnzone en Greenport aan te pakken. Er wordt meer geluisterd naar een 100.000+-gemeente. Logisch, toch? De centrumgemeentefunctie, zoals deze door sommige partijen in Rijnwoude wordt gewenst, is voor Alphen aan den Rijn geen verbetering. Bestuur en beleidsmakers blijven in alledrie gemeenten aanwezig, hetgeen de bestuurskracht en de eerdergenoemde invloed niet vergroot, en als Alphen krijgen we wel de lasten, maar niet de lusten. Dat neemt niet weg dat ik de achterliggende zorgen van Rijnwoude wel begrijp. Zaken als hogere lasten voor de burgers en een grotere afstand tussen inwoner en bestuur liggen op de loer. Ik begrijp drommels goed dat de raadsleden van Rijnwoude zich daar zorgen over maken, en dat zij de verantwoordelijkheid dragen om de belangen van de inwoners van Rijnwoude goed te behartigen. Ik ben echter van mening dat beide zaken hanteerbaar zijn. Je kunt de lasten van de burger voor twee gemeenten zelfs verlagen door de tarieven te brengen op het laagste niveau van de drie gemeenten, zo hebben zij zelfs voordeel bij een fusie. Dat vergt een bezuiniging die op een totale begroting van meer dan 200 miljoen (excl. grondexploitaties) bitter weinig voorstelt. Wat de afstand van de inwoners tot het bestuur betreft: ook dat is iets waar je maatregelen kunt nemen om deze afstand te minimaliseren, zodanig dat er geen verschil is tussen een inwoner van Alphen aan den Rijn, Boskoop of Hazerswoude-Dorp, behoudens de fysieke afstand natuurlijk. De toenemende digitalisering en e-dienstverlening, gecombineerd met regelmatige contactavonden of andere maatregelen, maakt de afstand zeer klein. Ik heb wethouder Hoekstra gevraagd of hij bij het raadplegen van de Adviseurs in het kader van ons nieuw op te stellen communicatie- en participatiebeleid ook expliciet aandacht zal besteden aan de inwoners van Zwammerdam en Aarlanderveen. Dat blijkt reeds te gebeuren. Hoe vinden zij dat zij thans bij het gemeentebestuur worden betrokken, en welke verbeteringen zijn wat hen betreft nodig en mogelijk? Daarbij kunnen we ook kijken naar de ervaring met de contactavonden en dergelijke zoals deze in Rijnwoude plaatsvinden. Op deze manier ontwikkelen we een participatie- en communicatiebeleid dat reeds voorbereid is op een toekomst met nog meer kleine kernen. Ik hoop vurig dat ook Rijnwoude uiteindelijk zal kiezen voor een vrijwillige arhi-procedure en samen met ons en Boskoop de uitdaging aangaat om deze fusiegemeente tot een voorbeeld voor anderen te maken, onder andere op het gebied van lage lasten en hoge betrokkenheid van hun inwoners.

Tot volgende week.

P.S.: Tip: de ijsbaan en de Midwinterfair in Archeon. Ik heb afgelopen dinsdag de opening bijgewoond. Een sprookjesachtig verlichte ijsbaan in Middeleeuwse omgeving, een aanrader. Klik hier voor meer informatie.

Reacties

Ivo zei…
Je schrijft "er gebeurt niks in deze stad zonder dat de gemeenteraad het goedkeurt". Die opmerking prikkelt. :-)

Recentelijk zijn er van Joris Luyendijk wat stukjes hierover verschenen over het Binnenhof en de landelijke politiek. En macht/invloed van politici versus anderen. Zie bijv. hier, vijfde alinea. Die is vrij kort maar ik kan niks uitgebreiders vinden.

Kort samengevat. Het is een illusie dat politici beleid maken, ze leggen hooguit accenten. Ministers zijn passanten. Ze worden ergens gedropt maar hebben weinig domeinkennis en zijn na een paar jaar weer weg. Dus ze hebben vaak niet eens de mogelijkheden om echt iets te doen.

Dat is natuurlijk een cynische kijk op de werkelijkheid, maar heeft waarschijnlijk wel een kern van waarheid ?

Is gemeentepolitiek wat dat betreft wezenlijk anders dan landelijke politiek ? Heeft een wethouder WEL echt impact op beleid ? En een gemeenteraad ?
R.S. Gebel zei…
Beste Ivo,

Jazeker. De gemeenteraad moet alles goedkeuren, of heeft er voor gekozen om zakena an het college te delegeren. De wethouder voert het beleid uit zoals dat door (de meerderheid van) de raad, o.a. via het coalitieakkoord is vastgelegd. Dat is maar een deel, veel is wettelijk vastgelegd en moet worden uitgevoerd.
Kijk maar naar het coalitieakkoord 2006 en de verantwoording daarover in 2010, het meeste is uitgevoerd. Landelijk ligt dat net zo, maar zijn beleidswijzigingen zaken die vaak jaren vergen.

Populaire posts van deze blog

Hippocrates

De volgende stap

Much ado about nothing