Optimisme

Ik ben er klaar mee: de deprimerende columns in de kranten, de treurige tweets over hoe erg het allemaal is in Alphen aan den Rijn, de droefgeestige debatten over de Lage Zijde. Het wordt tijd voor optimisme. De tegenbegroting van D66 bijvoorbeeld: ons inhoudelijk oordeel komt a.s. donderdag in de raad, maar het is verfrissend te zien dat een oppositiepartij tot zoiets komt. Ik citeer: "We laten zien dat D66 andere keuzes maakt, in plaats van alleen maar ‘boe’ roepen tegen de begroting van het college.". Precies, niet handelen vanuit negativisme, mensen zwart maken of schelden, maar laten zien waar en hoe jij het anders wilt.

Er is reden genoeg voor optimisme. Het is mooi weer, ons welvaartsniveau is volgend jaar op het niveau van 2008 (en ik kan mij niet herinneren dat we het toen erg slecht hadden), Nederland behoort tot de rijkste landen ter wereld ( nog steeds), we hebben het beste pensioenstelsel ter wereld, en volgend jaar worden we Europees kampioen voetbal.

In Alphen hebben we het ook prima voor elkaar. In Alphen CC was een tweepagina groot artikel te vinden van iemand die door Alphen getrokken was, gewapend met een fototoestel. Conclusie: Alphen is een van de leukste plaatsen die hij kent, alleen de mensen die er wonen denken wat negatief. Goh, zou het....? Veel groen, veel sport-, onderwijs- en winkelvoorzieningen, gevarieerd woningaanbod, prima ondernemersklimaat, financieel de boel goed op orde et cetera. De Lage Zijde gaat eindelijk op de schop, de Maximabrug en de rondweg komen er aan, de welzijnsaccommodaties worden op orde gebracht, de wegenstructuur in en rond Alphen wordt verbeterd. Klagen over de wegverstoppingen is erg populair, maar anders wordt er wel geklaagd over het feit dat de wegen niet worden aangepakt.

Wij laten als raadsleden ons beeld vaak bepalen door mensen die ergens niet tevreden over zijn. We vergeten vaak de mensen die wel tevreden zijn, want zij laten niet van zich horen. Dat wil niet zeggen dat je niet moet luisteren, maar het wil evenmin zeggen dat de mensen die niet tevreden zijn ook gelijk hebben en dat alles in het werk gesteld moet worden hen tevreden te stellen. Dat gaat niet.

Kortom, optimisme, niet klagen, maar met goede argumenten en alternatieve ideeën komen. En voor mensen die nog wat willen lachen: een klassiek filmpje van Koot en Bie over klagen treft u hier aan.

Tot de volgende keek, uuuhhh week.

Reacties

Anoniem zei…
Ja hoor Ruud, het gaat geweldig. Bij jullie artsen, die 150% omhoog gegaan zijn wel ja, maar niet bij de rest!

Dat je met elkaar van mening verschilt, prima. Maar dit is pure onwaarheid of onwetendheid die je naar voren brengt.

Vraag eens na bij een aantal leden van je partij met een eigen bedrijf hoe het gaat. ijk eens om je heen. Alleen al bij mij in de Raadhuisstraat staan er op 2 honderd meter 9 winkels leeg:

Bloemen, 2 restaurants, snuffelhal, nieuwbouw, speelgoed 2x , buitensport, kleding.

Die zijn volgend jaar echt niet vol. Los van het feit dat er geen handel is, kan niemand meer wat lenen om iets te beginnen.

Natuurlijk zijn we nog geen arm land, maar om nou je ogen dicht te doen en te denken dat het allemaal vanzelf wel goed komt, dat is geen optimisme maar iets anders.
R.S. Gebel zei…
Beste Machiel,

Voor alle dudielijkheid: je tweede zin bevat reeds onwaarheid.

De beste stuurlui staan aan wal. Wees een vent, richt een partij op of sluit je ergens bij aan en doe de volgende keer mee aan de gemeenteraadsverkiezingen. Dat gezever aan de zijlijn wordt een beetje eentonig.

Met vriendelijke groet,

Ruud
Machiel van der Schoot zei…
De beste stuurlui worden door jullie, de coalitie aan de kant gehouden!!!
Machiel van der Schoot zei…
Nog even wat FEITEN

AEX hoogste punt begin 485
Nu 305

Werkelozen begin 2008 290.000
Nu 438.000

Staatsschuld begin 2008 259 miljard Nu 391 miljard

Ruud, je gelooft je zelf toch niet dat we volgend jaar weer op dat niveau zitten?
Machiel van der Schoot zei…
Dat met die pensioenen valt zeker ook wel mee Ruud?
Machiel van der Schoot zei…
Beste Ruud,

Je kan toch wel zien, dat je naast fractievoorzitter van de VVD, ook huisarts bent. Eéntje met inzicht, die zijn patiënten een opbeurend woord weet te geven. Dat is de helft van het genezingsproces. Ik zat zelf behoorlijk in de put en was bezorgd over onze woonplaats, over de economie en om de ruzies in de gemeenteraad. Ik hoef jou natuurlijk niet te vertellen, dat zo’n stresssituatie tot allerlei lichamelijke ongemakken kan leiden. De één krijgt pukkels en de ander hoofdpijn en ik kreeg woedeaanvallen. Dat resulteerde in een grote stroom van boos geschrijf.

Sinds jouw blog van gisteren, voel ik me echter als herboren. Vanmorgen stond ik fluitend naast mijn bed! Wat een last is er van mijn schouders gevallen. Niet meer dat dwangmatige. Ik heb weer tijd over. Waar ik vorige week nog als een gejaagd dier bezig was overal mijn mening over te geven, kost het nu gewoon moeite om iets te schrijven. Toch wil ik je graag bedanken voor alles wat je gedaan hebt en het feit dat we allemaal weer rustig kunnen slapen.

Oh Ruud ik kan wel janken van blijdschap, dat de AEX, die in 2008 op 485 stond en nu op 305, volgend jaar weer richting de 500 gaat, dat er weer 150.000 banen bijkomen en dat de pensioenfondsen hun dekkingsgraad van 85 weer kunnen opkrikken tot 145, wat het voor de crisis ook was. Dat we terugkijkend op de Griekse schulden een glimlach niet kunnen onderdrukken en onze eigen staatschuld ook weer 100 miljard lager is. Dat is andere koek dan die 18 miljard die Rutte in 5 jaar wil besparen.

Wat geweldig, dat die 9 winkels die nu bij mij in de Raadhuisstraat leeg staan, samen met alle andere leegstand, volgend jaar weer zullen bruisen. Dat je dan de contouren van de nieuwe kantoren en hotels bij het Station al kunt zien. Dat er 250 miljoen is gevonden voor de Maximabrug en de grote Bypass en dat er geen bezuinigingen meer nodig zijn.

Heerlijk dat volgend jaar het cultuurhuis al een aardig eind op weg is en dat er voor de vrijkomende panden andere gebruikers in de rij stonden, die het geen probleem vonden om ze gelijk een beetje op te knappen. Geweldig dat er een wachtlijst is van mensen, die allemaal zo’n leuk snuffelwinkeltje aan de Lage Zijde willen beginnen en dat de banken totaal niet moeilijk meer doen over de financiering en de hoge investeringen. Wat een verschil met vorige week toen ze overal nog problemen zagen. Makelaars schijnen al bezig te zijn nieuw personeel te werven, voor de nieuwe boom op de huizenmarkt volgend jaar.

Ik kan nog wel even doorgaan, maar jou vertel ik niks nieuws, ouwe slimme vos!

Nogmaals, ontzettend bedankt voor je opbeurende woorden. Het wordt weer geweldig in Alphen. Wat zeg ik, het is nu al geweldig. Alles dankzij jou en de VVD. En mocht er ooit nog iemand iets vervelends durven zeggen, ik sta aan jou kant hoor!



Machiel van der Schoot

P.S. waarom ging je eigenlijk zelf staken en demonstreren in Amsterdam?
Anoniem zei…
Mijn hemel, wat is die Machiel Van der Schoot een azijnpisser. Niets beter te doen zeker?

Populaire posts van deze blog

Hippocrates

De volgende stap

Much ado about nothing