Van steden, dorpen en kernen

Afgelopen vrijdag was ik te gast in Op het dorp, het lokale praatprogramma gepresenteerd door Eveline Verhoeve. Onderwerp van gesprek was de Maximabrug, of zoals mijn oudste dochter het laatst noemde, de ophefbrug. Ik ga niet opnieuw in op alle argumenten pro en contra. Ik begrijp de bezorgdheid van omwonenden en de bewoners van de Landlustweg, en als het enigszins mogelijk is proberen we Landlustweg letterlijk te omzeilen. Maar we hebben wel een verkeersprobleem op te lossen, zowel in Koudekerk als in Alphen aan den Rijn. Verkeer dat niets in Alphen of Koudekerk te zoeken heeft, moet niet door Alphen of Koudekerk hoeven rijden. Verkeer dat in Alphen of Koudekerk moet zijn, of er uit moet, moet dat via een zo kort mogelijke weg kunnen doen. De Maximabrug (hoog omdat het van de provincie moet, en 2x2 baans omdat dat voor de grote rondweg moet) en de grote rondweg zijn ons inziens de oplossing voor dat probleem. Maar als iemand een haalbare slimmere oplossing weet, graag.

In de raadsvergadering van eind september heb ik voorgesteld om de motie van het CDA over het kleine kernen- en wijkenbeleid zo uit te voeren dat de ABR-gemeenteraden bij dat proces worden betrokken. Door de drie raden in volle omvang aan dit onderwerp te laten werken, snijdt het mes aan twee kanten. Onze inwoners wordt duidelijk dat het ons serieus is met onze wensen ten aanzien van de wijken en kleine kernen en dat ze invloed kunnen uitoefenen, en het is de kans voor de drie gemeenteraden elkaar beter te leren kennen en te leren samenwerken. Ik ben benieuwd naar de verdere uitwerking van dit voorstel.

Ten aanzien van de ABR. We hebben als drie VVD-fracties een bijeenkomst gehad waarbij we gekeken hebben hoe wij ons als fracties goed kunnen informeren over de wensen en ideeën ten aanzien van belangrijke onderwerpen in onze gemeenten. Hoe zien ondernemers de toekomst in de fusiegemeente, hoe zien mensen de bereikbaarheid, hoe kijken ze aan tegen de ontwikkelingen in het Groene Hart? We hebben een plan opgesteld om ons licht te kunnen opsteken en hebben 2012 als het jaar benoemd waar dat zijn beslag moet krijgen. U gaat daar meer van horen.

Het college heeft alle plannen die in het kader van Alphen in Balans zijn ingediend bekeken en daar de plannen uitgehaald die nader uitgewerkt gaan worden. Ik heb destijds reeds een opsomming gegeven van deze plannen. Er zitten goede ideeën bij. Het toont wat mij betreft aan dat het VVD-beleid dat wethouder Hoekstra heeft ingezet om onze inwoners vroegtijdig bij beleidsvorming te betrekken en meer gebruik te maken van de denkkracht onder onze tienduizenden inwoners succesvol is.

En oh ja: geen krokettenreview van mijn kant. Ik hoop echt dat het bericht in de krant dat er een streekkrokettenmotie aan komt een grapje is. We hebben echt belangrijker zaken te behandelen.

Tot over twee weken.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Hippocrates

De volgende stap

Much ado about nothing