Misverstand en onbegrip

Ik heb enkele vragen en opmerkingen gehad naar aanleiding van mijn stukje over de vergaderstructuur in Alphen aan den Rijn. Waarom maak ik mij daar zo druk over? "Jullie bepalen toch zelf hoe je vergadert, daar hebben de inwoners toch niets mee te maken"? FOUT. Het gaat mij juist wel om onze inwoners. Door velen wordt ten aanzien van de vergaderstructuur tamelijk egoistisch gedacht. WIJ, de raadsleden, moeten ons prettig voelen bij onze vergaderstructuur. Nee dus, dat is niet waar het primair om gaat. Onze inwoners moeten zich er prettig bij voelen. We hebben gekozen voor informatiemarkten (in Boskoop zijn dat ronde tafelgesprekken) om onze inwoners, net als raadsleden, de gelegenheid te geven vroegtijdig bij beleidsvorming betrokken te worden. We hebben gekozen voor één vaste avond per maand om richting inwoners duidelijk te maken wanneer zij op het gemeentehuis de raads- en commissieleden kunnen spreken. We hebben gekozen voor een model waar de raadsleden onderling met elkaar in debat gaan, en niet met de wethouder. Niet omdat dat op zich moet, maar omdat dat duidelijk maakt dat er maar één instantie is die uiteindelijk bepaalt wat voor besluit er genomen wordt, de gemeenteraad. Raadsleden moeten dus elkaar overtuigen, want alleen een meerderheid in de raad telt. Ik pleit reeds jaren voor gebruik van interruptiemicrofoons en gebruik van het spreekgestoelte in plaats van iedereen een eigen microfoon te geven. Niet omdat ik raadsleden een eigen microfoon misgun, maar omdat het met enkele interruptiemicrofoons en een katheder voor onze inwoners duidelijk wordt wie met wie in debat is, en wat de standpunten van een ieder zijn. Ik verwacht van een nieuw model dat dat gemaakt is met het belang van onze inwoners als eerste op het netvlies, en daarna pas waar wij ons prettig bij voelen. Als je als raadslid moeite hebt met spreken achter een spreekgestoelte, moet je geen raadslid worden. Een politicius moet te allen tijde in staat zijn zijn of haar mening ter verkondigen, daar hoort dus goed spreken in het openbaar bij. Kortom, ik pleit voor een publieksgericht vergadermodel!

Onbegrijpelijk. Waarom moet de stuurgroep ABR het wijken- en kernenbeleid voortijdig behandelen? Voor wie niet begrijpt waar het over gaat: naar aanleiding van een CDA-motie en op aandringen van o.a. de VVD willen de drie ABR-raden het komende halfjaar zo veel mogelijk wijken en kernen van de nieuwe gemeente bezoeken met een delegatie uit de drie raden. Doel is om informatie te verzamelen voor het vast te stellen wijken- en kernenbeleid. Wat verwachten de mensen dat er in hun buurt gaat veranderen door de fusie, wat willen ze wel, wat willen ze niet? Echter, de stuurgroep vindt het vaststellen van het wijken- en kernenbeleid noodzakelijk om het dienstverleningsconcept verder uit te werken en wil daar dus voor de zomer een beslissing over nemen (zie bri.aadr.nl en klik op de vergadering van a.s dinsdag voor de stukken). Prachtig, maar dat betekent dat de geplande bezoeken aan Boskoop en Alphen aan den Rijn na de zomervakantie zinloos zijn. Ik neem de inwoners graag serieus. We kunnen als raden moeilijk aankomen met het verhaal dat we graag willen weten hoe men over het wijken- en kernenbeleid denkt maar dat deze meningen er eigenlijk niet toe doen omdat het beleid reeds is vastgesteld. Ik ga er van uit dat de stuurgroep en de ambtenaren de gemeenteraden ook serieus nemen en derhalve zullen inzien dat we het kernen- en wijkenbeleid niet eerder kunnen bespreken dan dat de bezoeken zijn afgerond.

En nu ik het toch heb over ABR: vergeet alstublieft niet uw stem uit te brengen voor de naam van de nieuwe gemeente! Uw stem is misschien doorslaggevend, denk niet dat omdat Alphen aan den Rijn de grootste is het niet nodig is om te stemmen!

Tot volgende week.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Hippocrates

De volgende stap

Much ado about nothing