Schade

Ik wist niet dat mijn weblog zo veel gelezen wordt. Gisteren ben ik tijdens de raadsvergadering meerdere malen geciteerd, waarvoor allen hartelijk dank.
De coalitie heeft gisteren behoorlijke blikschade opgelopen. Niet door toedoen van de oppositie overigens. Door te twijfelen aan de betrouwbaarheid van het college c.q. wethouder Blom hebben CDA en ChristenUnie weliswaar geen permanente schade aangericht, maar beide partijen hebben de komende tijd veel werk aan het uitdeuken.
Bottom line: door het ontbreken van VVD-fractielid de Jong, en door het noodgedwongen vertrek van PvdA-raadslid Ros uit de vergadering (sterkte Carla) is het voorstel van het college om het aantal koopzondagen uit te breiden van 12 naar 18 weggestemd met 17 tegen 16 stemmen. Jammer, niet in de laatste plaats omdat er nauwelijks op inhoud gedebatteerd is. Ik blijf weg van de principiële en religieuze argumenten (wij hebben als VVD ook onze principiële, liberale uitgangspunten), en je kunt van mening verschillen of Alphen aan den Rijn wel of niet een toeristische trekpleister is (met 600.000 bezoekers aan Archeon en Avifauna meen ik van wel), maar dat uit onderzoek blijkt dat om koopzondagen te laten slagen er sprake moet zijn van consistentie (elke eerste zondag van de maand koopzondag), dat mensen koopzondagen bezoeken om mensen te ontmoeten, dat mensen koopzondagen veiliger vinden dan koopavonden, dat uit geen enkel onderzoek blijkt dat kleine winkeliers schade oplopen door koopzondagen, dat je ook op een andere dag een rustdag kunt nemen als winkelier (in Duitsland is een doordeweekse Ruhetag heel normaal), dat het ging om een uitbreiding van slechts zes koopzondagen (in meerdere steden hebben ze er 52), dat mensen gewoon eerst naar de kerk kunnen gaan omdat de winkels pas na kerktijd open gaan, op dat alles zijn de tegenstanders van de uitbreiding van het aantal koopzondagen niet ingegaan. Jammer, maar een nieuw jaar, nieuwe kansen. Ik ga er van uit dat WSA volgend jaar weer een aanvraag indient. Misschien kunnen we volgend jaar wel alle door de tegenstanders gevraagde informatie op tafel krijgen, zodat we wel een goed overwogen besluit kunnen nemen.
De rest van de vergadering verliep overigens wel goed. Er is goed gedebatteerd over de Stichting Welzijn. De raad is akkoord gegaan met de uitwerking van het samengaan van de St Welzijn en de St Zorgwijzer, heeft voor het voorstel de nodige criteria aangedragen en heeft er voor gezorgd dat we nauw bij het proces betrokken blijven. Wat de startersleningen betreft: er was weliswaar onvoldoende draagvlak voor een experiment, maar er komt nu een definitief voorstel voor de zomer 2007 om startende kopers gemakkelijker aan een woning te helpen.
Ik ga er even tussenuit, ik heb mij voorgenomen om t/m 2 januari uitsluitend tijd aan mijn gezin te besteden. Ik wens alle lezers een vrolijk Kerstfeest en een goed, gezond begin van 2007 toe!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Hippocrates

De volgende stap

Much ado about nothing