Van ijsbaan tot outlet

De ijsbaan op het Rijnplein komt er definitief. Een mooi resultaat van hard werken en ondernemerschap van de initiatiefnemers, onder andere De Zaak en Delifrance. De initiatiefnemers zijn zo aardig geweest om de VVD te noemen. De VVD heeft slechts een bescheiden rol gespeeld: idee gelanceerd, contacten gelegd met gemeente, sponsorideeën aangedragen. Het zijn de ondernemers en sponsors die de nek uitsteken en volgens mij gaan zorgen voor een fantastische decembermaand en Kerstvakantie die een traditie in Alphen zal worden. Ik las in de krant dat er nog gesproken wordt over de zondagen. Kom op zeg, daar moeten toch afspraken over te maken zijn. Gewoon de ijsbaan open, geen luidruchtige evenementen, maar wel open op zondag. Anders kunnen mensen die moeten werken er nauwelijks van genieten.
Alphen is in de race voor een outletcentre zoals Roosendaal en Roermond. Hoewel er nog bitter weinig bekend is, en er niets vast staat, zijn de reacties weer niet van de lucht. Mogelijke omwonenden vinden de voorlichting door de gemeente slecht. Het is nooit goed: als je mensen vroeg wilt informeren, en dus nog weinig concreets te melden hebt is het niet goed, als je wacht tot je iets te melden hebt, word je verweten dat de zaak reeds is dichtgetimmerd en hadden de mensen eerder betrokken moeten worden. De winkeliers vrezen voor omzetverlies. Ook ik heb nog vragen, natuurlijk. Wat betekent het voor de winkeliers, welke gevolgen heeft een outletcentre voor zaken als verkeersbewegingen, wat is de beste locatie (bij de OTA, of op de Hoorn)? Als ik de heer Roud hoor, zijn er uitsluitend positieve effecten te verwachten. De middenstand floreert in Roosendaal en Roermond, volgens zijn cijfers. Ik ben een keer in Roosendaal geweest. Een zonnige zaterdag, vrij uitzonderlijk, daarom was het misschien erg rustig. Erg leuk aangekleed centrum, gezellig. Ik denk dat als de winkeliers inderdaad garen spinnen bij een outletcentrum, de verkeersafwikkeling geen problemen gaat opleveren en eventuele andere problemen worden opgelost het een positieve stimulans voor Alphen is: werkgelegenheid, aanwas van toerisme en bezoekers aan de winkels in Alphen. In ieder geval verdient het initiatief alle aandacht van de gemeente.
Donderdag was de inspraakavond over de Lage Zijde. Veel bezwaren, over het algemeen goed verwoord, zijn naar voren gebracht. Moeilijk wordt het wel: waar de één het juist belangrijk vindt om een opening naar de Oude Rijn te hebben, vindt de ander dat een hinderlijke onderbreking van de winkelrij, waar de één pleit voor een open, brede Kromme Aar vindt de ander het niet nodig dat daar zijn woning voor gesloopt moet worden. Winkeliers die zich afvragen waarom er geen terugkeergarantie gegeven wordt, mensen die pleiten voor het behoud van het hofje et cetera. De directeur van de muziekschool is uitermate tevreden over zijn huidige huisvesting. Ik meende mij te herinneren dat hij daar in het verleden juist wel klachten over had, maar blijkbaar heb ik mij vergist. Mooi, daar hoeven we de komende tien tot twintig jaar in ieder geval geen investeringen te doen. Enfin, voldoende stof tot nadenken en discussie in de fractie.

Ik kreeg zojuist een email voorzien van foto's van een oplettende omwonende van Park Rijnstroom. Hij rapporteerde vernieling en vervuiling van de monumentale halfcirkelvormige bank. De foto's zijn ontluisterend: graffiti, bierblikjes, peuken. Ik ga er van uit dat burgemeester en wethouders snel zullen optreden tegen deze situatie; ik heb hen direct per mail gevraagd mij daarvan op de hoogte te houden.
Tot volgende week.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Hippocrates

De volgende stap

Much ado about nothing