In de media

De uitzending van 4 mei was goed, zij het dat er weinig aandacht was voor het bezoek van de kinderen aan de klok. De filmploeg heeft het hele bezoek van bijna twee uur gefilmd, en er blijft een minuut van over. Zo gaat dat met televisie, je kunt in enkele minuten natuurlijk niet een heel verhaal vertellen. Ik heb wel veel positieve reacties gehad, en ik hoop natuurlijk dat meer scholen het monument zullen bezoeken, en dat meer jongeren op 4 mei een keer de ceremonie op de Waalsdorpervlakte bij zullen wonen.

Voor mij zijn de Waalsdorpervlakte en vrijheid nauw met elkaar verbonden. Het is dus een kleine stap naar het initiatiefwetsvoorstel van Atze Nicolai van de VVD, die de vrijheid van meningsuiting zo breed mogelijk wil laten zijn. Hij was vandaag te horen in Buitenhof. Ik raad dit interview iedereen aan. Voor alle duidelijkheid: ik ben het volstrekt met Nicolai eens. En als u toch aan het luisteren bent: ook de volgende discussie over populisme is het beluisteren waard.

Mensen willen op de hoogte worden gehouden van ontwikkelingen in de buurt, wijk en stad. Ik heb eerder een lans gebroken voor emailalerts: geef op de website van de gemeente aan in welke onderwerpen je geïnteresseerd bent, en in welk postcodegebied je woont, en elke keer als er iets op de website verschijnt dat jou aangaat (nieuw bestemmingsplan, wegopbreking in jouw buurt, vergunningaanvraag door je buurman etc.) krijg je een email. De gemeente moet echter actiever zijn: een brief bezorgen met informatie is een beproefde methode. Simpeler: je kunt ook borden in de buurt of wijk neerzetten als er iets te gebeuren staat: "Er komt een nieuw bestemmingsplan voor uw wijk. Kijk op http://www.alphenaandenrijn.nl/ of kom langs op het stadhuis. U heeft tot (datum) de tijd om te reageren." We hebben aan vele lantaarnpalen zogenaamde citydisplays hangen. Nu wordt daar bijvoorbeeld reclame gemaakt voor de Alphenpas. Ik stel mij voor dat je daar ook andere mededelingen kunt ophangen.

Ik maak mij zorgen over de detailhandel. Het wordt in ons stadscentrum steeds moeilijker voor een startende kleine winkelier een zaak te beginnen. Je ziet steeds meer ketens de winkelstraten domineren. Begrijp mij niet verkeerd: ik ben als liberaal uiteraard voorstander van de vrije markt, maar moet ook hier niet gelden dat we de 'zwakkeren', in casu de startende kleine winkelier, een handje helpen bij het op eigen benen staan? Er komt nu dankzij de VVD een bedrijfsverzamelgebouw voor startende ondernemers, waar zij in de eerste jaren tegen een betaalbare huur een bedrijf kunnen starten. De huur loopt met het jaar op waardoor het na enkele jaren aantrekkelijk wordt om andere bedrijfsruimte te zoeken zodat er weer plaats komt voor nieuwe startende ondernemers. Is zoiets niet denkbaar in het stadscentrum? Of maak ik mij voor niets zorgen en zijn er nog voldoende startende winkeliers die voldoende omzet zullen genereren om de hoge huren op te brengen? Ik hoor het graag. Ik ga de komende weken verder met dit onderwerp.

Tenslotte: ik heb veel positieve reacties gekregen op mijn voorstel voor kinderlintjes. Ik ben bezig met informatie te verzamelen uit onder andere Gouda en Purmerend om met een initiatiefvoorstel te komen. Nog even geduld.

Tot volgende week.

Reacties

Reinder Koornstra zei…
Beste Ruud,
De beginnende winkelier is juist heel erg gebaat bij de lidmaatschap van een landelijke franchise keten. Dat is dus geen oplossing voor het door iedereen gesignaleerde 'ketenvervuiling' van onze binnenstad. Maar de wet van Garner zegt nu eenmaal dat, als de breakevenkosten (threshold) stijgen, de bedrijven die de hoogste kosten kunnen dragen, de andere bedrijven verdringen. Door dus te kiezen voor 'ons stadshart' heeft de Alphense politiek bewust gekozen voor stijgende kosten per winkel, en dus voor de uitschakeling van niet-keten bedrijven. Ik heb al jaren geleden voorgesteld jonge ondernemers op een andere manier te helpen, en toen was de VVD niet thuis. Waarom wordt het nou niets met de breed politieke steun voor het door mij voorgestelde 'Deltaplan Stadshart'? Dit is écht geen probleem dat je in een handomdraai oplost.
R.S. Gebel zei…
Beste Reinder,

Welke oplossing sta jij voor?

Met vriendelijke groet,

Ruud
Reinder Koornstra zei…
Beste Ruud,
De Alphense binnenstad is flink ziek, maar ik vind al jaren dat de betrokken ondernemers de eersten zijn die 'hun' probleem moeten oplossen. De gevestigde winkeliers zullen dat niet doen, want door hun winkel te verkopen aan een keten verdienen ze meer dan ze ooit via hun winkel zouden kunnen verdienen. Dát wordt wijd en zijd gepubliceerd, maar dat geven ze zelf natuurlijk nooit toe. De ketenbedrijven doen dat ook niet, als de tent in Alphen niet loopt, halen franchisers de formule gewoon weer terug (zie Prenatal) en filiaalbedrijven sluiten hem, zie Dixons. Binnen de VOA is te weinig kennis van winkels en retailplanologie om op terug te kunnen vallen. WSA durft, of kán niets doen wat ook maar één lid zou kunnen schaden, want daarmee ben ik natuurlijk al lang geleden gaan praten. Tenslotte heb ik in oktober 2008 de Kamer van Koophandel gevraagd om deze koe bij de horens te vatten. Helaas, opnieuw niets, en intussen wordt die patiënt, je zult de beeldspraak begrijpen alleen maar zieker.
Uiteindelijk zal ik zelf met een plan komen, en dat ik dat van plan ben heb ik allang aangekondigd.
Dat plan baseert zich overigens gewoon op de 'Alternatieve Nota Detailhandelsbeleid 2006-2018' die Leefbaar Alphen / Alphense Stadspartij al in 2006 voor de hele stad beschikbaar stelde.

Eén ding kan ik je al verklappen: Je lost echt niet separaat het probleem van de zelfstandige winkelier met de eigen formule op zonder het stadscentrum als geheel aan te pakken. En je lost het probleem van dat stadscentrum niet op zonder dat je er de wijkcentra bij betrekt. Wordt vervolgd.

N.B. Waar zijn die 'vele' reacties? Ik zie ze niet op dit blog, en ook niet in de krant. De VVD gaat in dezen wat op de SP lijken.
R.S. Gebel zei…
Beste Reinder,

Dank voor je antwoord. De vele reacties komen van winkeliers waar ik regelmatig kom, mensen die ik spreek en mensen die mij rechtstreeks emailen.

Met vriendelijke groet,

Ruud

Populaire posts van deze blog

Hippocrates

De volgende stap

Much ado about nothing