Koninginnedag

Op mijn vakantieadres heb ik vol afgrijzen gekeken naar hoe een zo vrolijk begonnen Koninginnedag is geëindigd in een drama. Ik heb inmiddels begrepen dat onze burgemeester adequaat gereageerd heeft door de festiviteiten zo snel mogelijk af te bouwen. Op zo'n dag past geen feest. Ik hoop, en verwacht, dat dit geen gevolgen heeft voor de manier waarop we in de toekomst Koninginnedag vieren. Het unieke karaker van deze dag, een koninklijke familie die zich vrijelijk onder de mensen begeeft, is van grote waarde voor ons nationaal gevoel en de acceptatie van het koningshuis. We moeten niet wijken voor welke dreiging ook. Natuurlijk moet de beveiliging optimaal zijn, maar 100% veiligheid is niet te garanderen. Ik zou mij kunnen voorstellen dat de koningin volgend jaar een korte herdenking houdt in Apeldoorn en daarna alsnog het defilé afneemt, zodat we vanaf 2011 weer Koninginnedag als gebruikelijk kunnen vieren.

Een vrolijker noot. Ik heb op het Jeugdjournaal gezien dat sommige gemeenten 'lintjes' uitreiken aan jeugd onder de 18, aan kinderen die zich op een of andere manier inzetten voor de maatschappij. Dat kan een redding van iemand zijn, maar ook het verrichten van vrijwilligerswerk. Het is een manier om jongreen op een positieve manier in beeld te krijgen, en kan dienen als rolmodel voor andere jongeren. Zeker het onderzoeken waard of zoiets ook in onze gemeente geregeld kan worden.

Tot volgende week.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Hippocrates

De volgende stap

Much ado about nothing