Boeiende raad

Nou, dat was me weer een avondje. Het initiatiefvoorstel van AL en VVD over meer betrokkenheid van de inwoners is uiteindelijk door de raad teruggebracht tot het besluit om op 16 maart een werkgroep op te richten die voor 1 juni met een nieuwe vergaderstructuur moet komen voor de nieuwe raad waarbij een grotere betrokkenheid van de inwoners voorop staat. Natuurlijk moet er veel meer gebeuren om contact te houden met inwoners, een nieuwe structuur is niet genoeg. Politieke partijen moeten zelf actief de straat op, het debat moet aantrekkelijker worden et cetera. Er zijn enkele zinvolle ideeën gelanceerd (vergaderen in de wijk (D66), beter leren vergaderen door raadsleden (SP). Kortom, het is minder geworden dan ik had gehoopt, maar het onderwerp staat wel op de agenda voor de nieuwe raad.
De cultuurnota is geaccepteerd. SP en A1 wilden nog enkele nullen achter de uitgetrokken bedragen plaatsen, waardoor we miljoenen zouden moeten uitgeven die we niet hebben. Toegegeven, het is een wat magere nota geworden, maar wethouder van Wersch heeft moeten roeien met de riemen die hij had en heeft er het maximaal haalbare uitgesleept en verdient daarom de steun van de VVD.
Een aardig item was een SP-motie 'Koekje erbij'. Zij stelden voor koffie met koek te serveren op stembureau's om de opkomst te vergroten. Hoewel ik vind dat stemrecht ook stemplicht betekent vond ik het een ludiek idee om iets te doen om kiezers naar het stembureau te lokken; of het nu koffie met koek moet zijn of iets anders, dat is om het even, maar ik heb samen met enkele andere fractieleden het voorstel gesteund. Helaas leverde dat nog steeds geen meerderheid op.
Ik houd op, straks om 7.30 uur staat de eerste patient weer voor mijn neus.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Hippocrates

De volgende stap

Much ado about nothing