Je bent nog niet weg of...

Ik ben net terug van een week wintersport in Seefeld. Wat gebeurt er nu in de voorjaarsvakantie? Er staat niets gepland. Tja, een mens kan zich vergissen.
In het begin van de week de uitglijder van Gerrit Zalm. Jammer, want het leidt de aandacht af van de eigenlijke boodschap: het afschaffen van het gebruikersdeel van de OZB waardoor het gemiddeld gezin met ingang van dit jaar € 150,- per jaar minder belasting betaalt.
Woensdag gebeld door Klaas Kwint: de Alphenaar heeft mij niet kunnen bereiken (dat klopt), of ik uiterlijk woensdagavond een batterij vragen wil beantwoorden. Dus woensdagavond achter de PC in het hotel waar mijn broer logeerde gekropen en de vragenlijst ingevuld. En passant even de vraag van Alphen CC beantwoord over de verbreding van de N207 en enkele van de 125 overige mails beantwoord.
Vrijdag gebeld door AD Groene Hart: wat is mijn reactie op de peiling onder 743 Alphenaren, waaruit blijkt dat de PvdA negen zetels in de gemeenteraad zou krijgen, de VVD op acht blijft staan en de lokale partijen slechts drie zetels overhouden van de acht die ze nu bezetten? Natuurlijk, het blijft een peiling, op 7 maart wordt het echte oordeel geveld. Toch een reactie.
Dat wij ons in de peiling op acht zetels handhaven had ik wel verwacht. Als grootste partij van een coalitie die de nodige bezuinigingen heeft moeten doorvoeren maak je je niet populair, ook al heeft de Alphenaar weinig reden tot klagen. Er is de afgelopen vier jaar veel bereikt. Dat de PvdA zou winnen was op grond van de landelijke trend wel te verwachten, maar dat ze de grootste partij in de peiling zou zijn had ik niet verwacht; de PvdA heeft immers deel uitgemaakt van dezelfde coalitie. De dreun die de lokale partijen krijgen is groter dan ik had verwacht. Misschien heeft het te maken met de onderlinge verdeeldheid die heeft geleid tot een zwakke oppositie of de opsomming die vandaag in het AD staat over de totstandkoming van deze partijen.
Wat ik aardig vindt, is dat meer dan de helft van de ondervraagden vindt dat de politieke partijen in Alphen doen wat zij beloven, een hoge score. Het klopt wel, we leggen op onze website www.vvdalphen.nl verantwoording af over de speerpunten van de afgelopen vier jaar en brengen elk jaar een fractiejaarverslag uit.
Enfin, ik ga mij opmaken voor de drukke week vol debatten. U hoort weer van mij.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Hippocrates

De volgende stap

Much ado about nothing