Gnephoek en Lage Zijde

Gisteren hebben Hub van Wersch, Ank de Groot, Jo Schriek en ik op TV West gedebatteerd over de Gnephoek en de Lage Zijde. Een leuke ervaring, zo'n TV-debat. Je wordt opgevangen in de kantine, mag een voor een naar de grime (aardige grimeuse, maar voor mij een crime, ik houd niet van dat gefrut met make-up) en wordt vervolgens de studio in geleid. We hadden al kennis gemaakt met Elles de Bruin, een vlotte, aardige presentatrice, die de kunst van het op je gemak stellen goed beheerst. De uitzending zat leuk in elkaar met enkele korte filmpjes over Alphen en de mening van Alphenaren.De VVD wil de Gnephoek bestemmen voor woningbouw en kleinschalige bedrijven. Immers, in Alphen kan tot 2015 worden gebouwd. Tenminste, als je niet elk stukje groen wilt volbouwen en niet veel meer hoogbouw in Alphen wilt. De bevolkingsgroei houdt aan tot 2025. Als we na 2015 niet meer bouwen in Alphen, betekent dat dat we aan onze kinderen moeten vertellen dat in Alphen geen plek meer voor ze is. Dat is voor de VVD geen optie. De VVD wil bouwen voor Alphenaren en de mensen uit de omliggende dorpen. Daar willen we de Gnephoek voor gebruiken. Voorwaarde is wel dat ook de rondweg rond Alphen door de Gnephoek wordt afgemaakt, en dat de N207 wordt verdubbeld. Dat vermindert ook de verkeersdrukte door Alphen zelf, en voorkomt dat Alphenaren naar en van het werk in de file staan.Over de Lage Zijde zijn we ook duidelijk. De Lage Zijde moet op de schop. Mensen wiens woning eventueel gesloopt moet worden moeten direct de nieuwe woning kunnen betrekken waarvan de huurprijs vergelijkbaar is met de huurprijs van de oude woning. Over de jachthaven, een van de opties in de nieuwe plannen, heb ik zo mijn twijfels: een jachthaven is druk en gezellig in de zomermaanden, maar daar hebben we er in dit land maar drie tot vier van. Het herzien van de Lage Zijde biedt veel mogelijkheden: een aantrekkelijker Thorbeckeplein, een nieuw gebouw voor de bibliotheek dat we ook voor andere zaken kunnen gebruiken (ateliers, oefenruimten voor muziekverenigingen e.d.), meer sociale woningbouw dan we nu hebben, betere bereikbaarheid van de Lage Zijde met meer parkeermogeljkheden.Ik houd op, ik ga posters plakken.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Hippocrates

De volgende stap

Much ado about nothing