De kop is er af

Zo, de kop is er af. Het eerste debat, georganiseerd door het AD zit er op. Leuk georganiseerd, leuke locatie, alleen wat te rumoerig waardoor de discussie niet altijd goed te volgen was.
Ik mocht in een groepje met SP, Leefbaar Alphen en ChristenUnie, een ondernemer en een betrokken inwoner debatteren over de plannen met de Lage Zijde. Ik heb mij weer eens boos gemaakt over de wijze waarop SP en LA de indruk proberen te wekken dat alles in achterkamertjes wordt besloten en dat de inwoners nergens bij betrokken worden. We praten sinds 1996 over de plannen, bewoners worden volop bij de plannen betrokken, onder andere via een enquete en voorlichtingsavonden.
Twee andere debatten gingen over het armoedebeleid en de Gnephoek. Wat het armoedebeleid betreft: zeker, er is armoede in Alphen, maar de oorzaak is niet helder. Volgens de Voedselbank betreft het veel mensen die in de problemen zijn gekomen door schulden, scheiding en dergelijke. De vraag is dus of de uitkeringen op zich te laag zijn. Ik denk dat dat niet zo is, maar dat we er voor moeten zorgen dat mensen uit de problemen komen, of beter nog voorkomen dat ze in problemen komen.
Tja, over de Gnephoek heb ik reeds het nodige gezegd. Zoals de cijfers nu liggen, zijn de rondweg, de woningen en de lichte bedrijvigheid noodzakelijk om Alphen bereikbaar en leefbaar te houden. Met de betrokken omwonenden moeten we zien in hoeverre we aan hun bezwaren tegemoet kunnen komen.
Morgen naar het debat over het basisziekenhuis. Ik ben benieuwd.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Hippocrates

De volgende stap

Much ado about nothing